Skal den næste bil være brugt, så er de danske bilkøbere ikke tvivl om mærket. Det konkluderer en ny undersøgelse.
Der kan være mange god grunde til at købe brugt bil fremfor en helt ny. Mange vil ikke sluge det første og største værditab, og venter derfor til den næste bil dukker op på brugtmarkedet.
Endelig er brugtbilsmarked varmt som aldrig før, fordi alle bilfabrikkerne skriger på mikrochips, som ikke er til at få. Og når de nye biler er meget forsinket , er der ‘kun’ de brugte tilbage.
Men hvilket mærke er egentligt mest eftertragtet på brugtmarkedet?
Det mener en ny engelsk undersøgelse at have svaret på – endda for flere lande. Heriblandt Danmark. Hvis man sammenholder antallet af brugtbils-annoncer med antallet af årlige søgninger, så tegner der sig et klar billede, mener folkene bag undersøgelsen.
LÆS OGSÅ: På DBA søgte flest efter dette bilmærke i 2021
Tesla er, når data fra Google, Autotrader og Ebay sammenholdes, klart mærket, som flest brugtbilskøbere kigger efter. Det amerikanske elbilsmærke blev der søgt efter 1,4 millioner gange.
Og selvom BMW som mærke i undersøgelsen samlet scorer højere end Tesla, blev der ‘kun søgt’ efter brugte BMW’er 1,1 millioner gange.
Altså globalt set.
I Danmark er det dog lidt anderledes. Herhjemme er vi blandt fire lande, hvor Mercedes er det mest attraktive mærke på brugtmarkedet. Set i det store billede er Mercedes det tredje mest populære mærke på brugtbilsmarkedet, konkluderer undersøgelsen.
Skal vi helt ned i mærke og model, viser undersøgelsen, at flest brugtbilskøbere leder efter Honda Civic-modeller. Om året bliver der søgt 35 millioner gange efter brugte Civic-modeller. Herefter følger Mini Cooper med 29,8 millioner søgninger og Peugeot 208 med 22,1 millioner søgninger efter brugte modeller.