Undersøgelse: Der mangler ladestandere for 875 milliarder kroner

Foto: Unsplash.com

I 2030 forventes der at være 65 millioner elbiler på vejene. Og det stiller store krav til infrastrukturen. Med kravene følger en gigantisk regning.

Det er ikke ligefrem munter læsning, som en rapport fra revisions- og konsulentvirksomheden Ernst & Young og Eurelectric lægger op til. I den anslås det nemlig, at der mangler ladestandere for hundredevis af milliarder, hvis infrastrukturen skal kunne følge med de mange elbiler, som forventes på vejene allerede i 2030.

Helt konkret anslås det, at der om otte år er 65 millioner elbiler på vejene rundt om i Europa. Bare fem år senere – i 2035 – vil der være 165 millioner elbiler på vejene, lyder vurdering. I dag er der cirka 5 milliioner elbiler i Europa.

Og den slags koster altså lidt. For at holde de mange elbiler kørende skal der nemlig ikke bare bruges et par milliarder kroner på infrastrukturen. Beløbet skal tælles i hundredevis af milliarder kroner.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Hvem skal betale?
Der er brug for 65 millioner ladestandere, hvoraf 85 procent kan være ladere i private hjem. Man kan ‘nøjes’ med 9 millioner offentlig ladepunkter. Men selv det scenarie er ikke gratis.

– Det tog os 10 år at installere 400.000 ladere. Nu skal vi etablere omkring 500.000 hvert eneste år indtil 2030 og omkring 1 million om året mellem 2030 og 2035, siger Serge Colle, som er global energi- og ressourcechef hos Ernst & Young, til Bloomberg.

Eurelectric vurderer, at det vil koste 62 milliarder dollars at sætte de mange ladepunkter op i det offentlige rum. Dertil skal der bruges 72 milliarder på hjemmeladere. Altså 134 milliarder dollars. Omregnet i dansk valuta er det 875 millarder kroner.

Det kan lyde som mange penge. Hvilket det også er. Alligevel mener konsulentvirksomheden, at det vil være langt billigere at gøre i ét langt stræk fremfor at installere laderne drypvist.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk