Den tyske regering med kansler Friedrich Merz i spidsen vil fra juli 2025 give firmaer et skattefradrag på 75 procent ved køb af nye elbiler. Private købere er udeladt.
Den tyske regering genindfører nu en form for støtte til elbiler.
En plan som Boosted allerede omtalte i september 2024. Men nu er den gjort mere konkret med procentsatser og et lovforslag.
Det sker efter en brat afslutning på den tidligere ordning tilbage i december 2023, da der skulle lappes huller i Tysklands statskasse.
Den nye plan indeholder en markant finte som udelukker private bilejere. Det skriver Tagesschau.
Støtten er en særlig afskrivningsordning på 75 procent. Den er udelukkende rettet mod virksomheder.
Friedrich Merz’ regering signalerer dermed et stærkt fokus på erhvervslivet. Private bilkøbere får ingen del i den nye støtteordning.
Den nye ordning er et skatteincitament. Virksomheder vil kunne afskrive 75 procent af bilens værdi i det første år.
Det giver en betydelig skattefordel ved køb af nye, rent eldrevne køretøjer.
Fordelen er størst i begyndelsen. Men allerede i de efterfølgende år må virksomhederne afskrive de sidste 25 procent. De må også bruge op til 100.000 euro pr. elbil for at få skatterabatten.
Den nye særregel skal gælde for elbiler købt mellem juli 2025 og december 2027. Det kræver en meget hurtig lovbehandling.
Udkastet omfatter alle rent elektriske køretøjer. Det gælder altså ikke kun personbiler. Også elektriske varebiler, lastbiler og busser er inkluderet i forslaget.
Privatbilister får ikke én krone
Regeringens plan er en del af et større initiativ. Det skal skabe ny økonomisk vækst i Tyskland. Initiativet er fremlagt af den sort-røde koalition ledet af Friedrich Merz (CDU).
Den samlede pakke indeholder skattelettelser for omkring 358 milliarder kroner. De skal fordeles over perioden fra 2025 til 2029. Pengene skal give en hurtig saltvandsindsprøjtning til investeringer i erhvervslivet.
Det er dog værd at bemærke, hvad udkastet ikke indeholder. Den tidligere støtteordningen for private, der ville over i en elbil, er helt forsvundet. Og den bliver ikke genindført med det nye lovforslag.
Der nævnes heller ikke noget om, hvordan tyskerne eventuelt kan få flere ladestandere op at stå. Fokus er udelukkende på selve elbilerne til erhvervslivet.
Lovforslaget er endnu ikke vedtaget. Selvom regeringen godkender udkastet, venter en afgørende forhindring.
Forbundsrådet, hvor delstaterne er repræsenteret, skal også godkende loven. Det er endnu uvist, om der er flertal for planen.
Fremtiden for tysk elbilsstøtte
Den nye tyske model er en markant ændring. Væk er den direkte økonomiske håndsrækning til den almindelige borger. Tilbage er en målrettet indsats mod erhvervslivet.
Det skal gøre det mere attraktivt for virksomheder at skifte til elektriske flåder. Det gælder både for små håndværkerbiler og store lastbiler.
Den tyske regerings udspil vil blive fulgt tæt af bilindustrien i hele Europa. En ændring i Europas største bilmarked kan ikke undgå at fungere som ringe i vandet.
Det vil påvirke priser og udbud af elbiler i andre lande. Herunder Danmark. Men først skal planen overkomme de politiske forhindringer i Tyskland.
Og tidligere har den tyske topledelse signaleret, at man absolut ikke er interesseret i at redde hele bilindustrien. Volkswagen har eksempelvis fået besked på, at de i høj grad må klare sig selv. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]