Den tyske regering genindfører nu støtten til elbiler. I en stor kriseplan afsættes 22,4 milliarder kroner, som skal hjælpe private med små indkomster med at købe elbil.
Den tyske regering genindfører nu den økonomiske støtte til elbiler.
I en ny kriseplan har regeringen i Berlin afsat 3 milliarder euro, svarende til 22,4 milliarder danske kroner, som skal gå til private med små og mellemstore indkomster.
Det oplyser den tyske kansler, Friedrich Merz, torsdag.
Aftalen er en del af en større plan, der skal redde den kriseramte, tyske bilindustri. Men pengene kan bilisterne altså kun komme i nærheden af, hvis de vælger en ny elbil.
– Vi er enige om, at vi vil gøre alt, hvad vi kan… for at sikre en lys fremtid for den tyske bilindustri, siger Friedrich Merz ifølge Reuters.
Den nye støtteordning løber frem til udgangen af 2029.
Skal redde kriseramt bilindustri
Beslutningen om at genindføre støtten kommer efter en uge med den ene dårlige nyhed efter den anden fra Tysklands vigtigste industri.
Som Boosted blandt har kunnet fortælle, er den tyske bil- og underleverandør-industri kastet ud i dybe kriser.
Store giganter som Bosch og ZF har annonceret massefyringer. Andre, som Kiekert AG, er gået konkurs.
Samtidig er bilkoncerner som Volkswagen og Stellantis tvunget til at lukke fabrikker midlertidigt på grund af svigtende efterspørgsel på elbiler.
Den nye støtteordning skal forsøge at sætte gang i salget igen.
Støtteordning slaget på børsen
Den nye aftale blev indgået torsdag efter forhandlinger i Berlin mellem kansleren og hans socialdemokratiske koalitionspartnere.
Nyheden har dog kun fået en afdæmpet modtagelse på børsen. Tilsyneladende er den statslige håndsrækning noget, som det frie marked ikke bryder sig om.
BMW-aktien, som onsdag faldt med over 8 procent efter en stor nedjustering, faldt yderligere 0,3 procent.
Volkswagen og Mercedes steg derimod en smule med henholdsvis 0,6 og 0,3 procent.
Mens den tyske regering altså nu pumper milliarder ind i elbil-markedet for at hjælpe de lavest lønnede, er der andre lande, der går endnu mere drastisk til værks.
Som Boosted også kunne fortælle i denne uge har den italienske regering indført en ny støtteordning, der har gjort Europas billigste elbil, Dacia Spring, så billig, at den nu koster mindre end en god cykel.

