Annonce:

Tysk benzin fjerner 90% CO2: Prisen chokerer

I Tyskland testes den nye KlimaBenzin95, som er 90 procent CO2-fri. Den virker i almindelige biler, men prisen er markant hรธjere end det oktan 95 fรฅs for.

I Tyskland er en test af en ny type benzin i gang. Brรฆndstoffet hedder KlimaBenzin95 og kan ifรธlge producenten reducere CO2-udledningen med op til 90 procent.

Det testes netop nu og er markant dyrere end almindelig oktan 95.

Prisen er en vรฆsentlig faktor for bilejere. Pรฅ den eneste tankstation i Tyskland, der forhandler produktet, er prisen da ogsรฅ til at tage og fรธle pรฅ.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

En liter KlimaBenzin95 koster 2,30 euro. Det svarer til cirka 17,20 danske kroner. Det fremgรฅr af en pressemeddelelse.

Til sammenligning koster en liter almindelig E10-benzin 1,68 euro pรฅ den samme tankstation. Det er omkring 12,50 danske kroner.

Den nye benzin er altsรฅ nรฆsten fem kroner dyrere pr. liter.

Det nye brรฆndstof kan tankes i byen Kirchweyhe nรฆr Bremen. Her har tankstationskรฆden Classic indledt et forsรธg med salget. Det er indtil videre det eneste sted i hele landet, man kan tanke den type benzin.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

En stor fordel er, at bilen ikke skal ombygges for at kunne kรธre pรฅ Klima95. Den nye benzin kvรฆler heller ikke nogen hestekrรฆfter.

Fremtidens brรฆndstof til almindelige biler.. mรฅske

Hemmeligheden bag den store CO2-reduktion findes i produktionen. Brรฆndstoffet er 95 procent fri for traditionel petroleum. Det er i stedet baseret pรฅ grรธn metanol.

Den grรธnne metanol er et biprodukt fra papirproduktion. Det betyder, at der nรฆsten ikke bruges fossile rรฅstoffer. Det gรธr brรฆndstoffet til et alternativ til den benzin, vi kender i dag.

Artiklen fortsรฆtter efter videoen:

Oktantallet er 95, ligesom almindelig benzin. Det sikrer, at motorens bankemodstand er den samme. Bilejere vil derfor ikke mรฆrke forskel under kรธrsel.

Tankstationskรฆden Classic overvejer at udvide salget. Fra 2028 kan KlimaBenzin95 blive tilgรฆngeligt pรฅ flere stationer. En bredere distribution kan potentielt sรฆnke prisen.

En anden mulighed for en lavere pris er politisk styret. Der argumenteres for, at brรฆndstoffet bรธr fritages for den stigende tyske CO2-afgift.

Mere efter annoncen:

Det ville prisforskellen ned til E10-benzin mindre.

Et alternativ til elbilen?

Den hรธje pris er den stรธrste barriere lige nu. En prisforskel pรฅ 37 procent kan afskrรฆkke mange forbrugere. Fremtiden vil vise, om prisen kan blive konkurrencedygtig.

Mere efter disse links:

Syntetiske brรฆndstoffer, ogsรฅ kendt som e-fuels, er et omrรฅde i rivende udvikling. Flere bilmรฆrker ikke bare undersรธger muligheden men arbejder aktivt med teknologien.

I et interview til Boosted siger den danske direktรธr Gorm Ellegaard, at der rent faktisk godt kan laves en forretning pรฅ det syntetiske benzin.

Og at det vil vรฆre noget, som de fleste bilister kan betale sig fra. Hvordan det hรฆnger sammen, kan du lรฆse mere om her.

Mere efter annoncen:

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ