I Danmark kører bare fire ud af i alt 32 ministerbiler på strøm. I England er det endnu værre, viser en ny optælling.
Mens regeringer rundt om i Europa har travlt med at mase elbilen ned i halsen på bilisterne, har de knap så travlt med at hoppe over i elbilerne selv.
I Danmark kører eksempelvis bare fire ud af 32 ministerbiler på strøm. Mens det i England er endnu ‘værre’.
I hvert fald når man tænker på, at befolkningen får tudet ørene fulde af, at de helst skal vælge en elbil. Og at de i øvrigt bliver straffet i form af højere afgifter for ikke at gøre det.
Men ifølge What Car? kører bare én ud af fem biler, som den engelske regering råder over på strøm.
Alt imens er 35 procent dieselbiler, 35 procent er hybrider og 6 procent kører på benzin. Yderligere 2 procent er hybrider uden ledning.
‘Værst’ står det til i justitsministeriet (altså det engelske, red.), hvor bare 16 procent af alle bilerne i flåden kører på strøm.
– Det er helt forkert, at regeringen ikke rydder op i sin egen flåde.
– Samtidig med at den straffer almindelige bilister for ikke at køre elbiler ved at lægge højere afgifter på alternative køretøjer med lave emissionsværdier, siger Steve Huntingford, redaktør for What Car?.
Det er da også noget om hykleriet i den engelske regering. For med bare 22 procent elbiler i flåden, er der et pænt stykke op til de 100 procent, som man ellers har lovet kun at køre i senest i 2027.
Nemlig hele tre år før det skal være forbudt for den øvrige befolkning at købe andet end nye elbiler.
Englænderne har dog hoppet noget frem og tilbage i tiden, når det kommer til, hvornår benzin- og dieselbiler skal forbydes ude hos bilforhandlerne.
I første omgang hed det 2030, så blev den deadline rykket fem år, og nu er man tilbage ved udgangspunktet. Det er i øvrigt hele 5 år før, EU, som England ikke længere er medlem af, har tænkt sig at gøre det samme.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]