Tuner laver off road-monster ud af BMW X7


Til de 0,00001 procent af SUV-ejere, der rent faktisk bruger deres biler på andet end asfalt, er her godt nyt.

De tyske tunere fra Manhart har nemlig løftet en BMW X7 M50i og sat nogle seriøst terrængående dæk på. Helt præcist er bilen, som i forvejen er ok høj, hævet med 40 millimeter.

Om de ekstra høje hæle så gør noget godt for den, skal vi lade eventuelle købere om at bedømme. Men vi gør nok næppe noget forkert ved at gætte på, at det ikke er tilfældet.


LÆS OGSÅ: Ny politiaftale sender flere fotovogne på vejene

Bilen har fået navnet Dirt Edition, og idéen til den opstod, da folkene fra Manhart i forvejen legede med tanken om at udstyren bilen med luftaffjedring hele vejen rundt. Omvendt har det givet plads til 20″ Black Rhino-hjul med ordentlige dæksider.

Ingen papirtynd profil her. Ja tak til en 305/50-montering i alle fire hjørner.

Med hjul og frihøjde på plads hævder Manhart, at deres X7’er ‘med lethed kan forcere både stormende og mudret terræn’. Når det så er sagt, indrømmer selv Manhart, at de færreste X7-ejere nogensinde kommer i nærheden af så meget som en vandpyt med deres SUV.

Medmindre det regner og asfalten på Strandvejen bliver våd – selvfølgelig.

Folie og flere hypper – mange flere!
Alligevel har Manhart faktisk formået at få BMW X7 til at ligne noget, der kan køres gennem en atomkrig uden så meget som en bule på bagsmækken. Men det hele er ‘bare’ folie. I hvert fald når det kommer til farven.

Det hele bliver dog alvor, når vi bevæger under kølerhjelmen. Her har Manhart nemlig fået den velkendte 4,4-liters twinturbo-V8’er fra Bayern til at yde 650 hestekræfter og 920 newtonmeter.

120 hestekræfter og 170 newtonmeter mere end fabrikkens selv synes, der skal være i topmodellen.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af “Dirt Edition”.