Tuner klar med 730 hk i RS6-S


Spørger man ABT Sportsline, kan en Audi RS6 alt for lidt, når den triller af samlebåndet. Derfor har tunerne givet den – og SUV’en RS Q8 – nyt navn og flere hestekræfter.

ABT Sportsline er blandt de førende navne inden for Volkswagen og Audi-tuning, og firmaets seneste bud på et – faktisk to – endnu hurtigere VAG-produkter er RS6-S og RSQ8-S.

Som det ekstra ‘S’ antyder, har tunerne sørget for større opgradering. Både over som under hjelmen. Begge biler sendes ud til de første kunder i løbet af januar næste år.

Meget mere end fabrikken vil
Stationcaren og crossoveren deler begge VAG-gruppens eneste tilbageværende V8-motor. Nemlig den fire-liters sag med dobbelte turboer. Ikke at det er noget dårligt træk, for der kan med lethed skrues meget mere ud af motoren. I hvert fald mere end fabrikkerne selv vil.



ABT kalder optimeringen af motoren for Power S, og det skubber i første omgang effekten til 691 hestekræfter og 880 Nm. er det ikke helt nok, er der 730 hestekræfter og 930 newtonmeter at hente i næste ‘stage’.

Undervognen er forskellig
RSQ8-S bruger ABT’s Level Control til at justere luftaffjedringen. I komfort-indstillingen falder frihøjden med 25 millimeter sammenlignet med standard kørehøjden, mens der i Dynamic barberes yderligere 15 millimeter af afstanden til asfalten.

LÆS OGSÅ: RYGTET OM AUDIS KØB AF MCLAREN NÆGTER AT DØ

RS6-S kører på nye gevinddæmpere, der reducerer frihøjden foran med 25 millimeter og lidt mere – nemlig 30 millimeter – bagtil. krængningsstabilisatoren har også fået sig en opstrammer, så den i forvejen ret så afstemte undervognen krænger enndu mindre i sving.

Endnu mere KULFIBER
ABT har også – meget passende – sørget for, at der er en masse kulfiber at komme på begge biler. Desuden domineres bagpartiet på både RS6-S og RSQ8-S nu af tunernes eget-udviklet udstødningssystem i rustfrit stål. Hvert af de fire afgangsrør måler 102 millimeter i diameter.

Sættes de rigtig krydser, beklæder ABT kabinerne med kulfiber. Altså på alt fra instrumentbord til ryggen af forsæderne.

RS6-S kører på 22 tommer hjul, mens monteringen på RSQ8-S måler 23 tommer. Købere kan også få ABT GR vinterhjul i samme størrelser.. Hvis man da tør at slippe tæt på 800 hestekræfter løs i snevejr?

RS6-S og RSQ8-S-opgraderingerne koster begge 42.900 euro. Det er godt 320.000 kroner. Og så skal du stadig lægge penge til side til monteringen… AV!

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af RS6-S og RSQ8-S



Næste side
Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk