Tuner giver Volkswagen Golf en opstrammer


Det her er ikke bare en Volkswagen Golf R – det er en Golf R, som Oettinger har kigget på.

Tænk lige over det her engang. Det er 20 år siden, Volkswagen producerede den første Golf R. Det var på basis af Golf IV, den hed R32 og det var faktisk sådan, vi fik DSG-gearet.

LÆS OGSÅ: Derfor har bilejeren Barry lavet verdens dårligste byttehandel

Spol 20 år frem i tiden og vi har desværre måttet sige farvel til VR6-motoren med det legendariske lydspor. Men den firecylindrede turbo-benziner, der nu ligger mellem forhjulene på en Golf R, gør bilen mere potent end nogensinde før.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Golfen har tabt sig.. de rigtige steder
Og nu har den tyske tuner Oettinger kastet sig over bilens visuelle side. Og det er klart en hilsen til de Golf-kunder, som ikke synes Golf R er rap nok i forvejen. For Oettingers modficeirnger tæller bl.a nogle nye letvægtshjul.

Det barberer hele 8 kilo af den uaffjedret vægt. Kalibrene har også fået et Oettinger-stempel. Men tuneren nævner ikke noget, om hvorvidt det ‘bare’ er de originale Golf R-kalibre med lidt pynt på.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Fra 0 til 100 km/t 
Desværre skal vi heller ikke forvente nogle opgraderinger under hjelmen. Det vil sige, at der fortsat er 333 hestekræfter og 420 newtonmeter under højre fod. Nok til at sende bilen fra 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder og til en elektronisk begrænset topfart på 270 km/t.

Den 20-års jubilæums udgave af den heftige Golf betyder – når vi renser prisen for afgifter, moms og andet djævelskab – ved 59.995 euro. En pæn sjat for, hvad der i bund og grund bare er en hatchback. Så kommer Oettinger-opgraderingerne oveni.

Det er dog ikke noget, som for alvor slår bunden ud af budgettet. Faktisk koster hele pakken bare ‘beskedne’ 2.735 euro svarende til 20.400 kr. Minus hjulene godt nok. Så lidt pebret bliver det måske nok alligevel.

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk