Trump tvinges til at støtte elbiler med 35 milliarder

Efter at have bremset det offentlige ladenet til elbiler tvinger en domstol nu Trump-regeringen til at frigive 35 milliarder kroner til netop nye ladestandere.

Annonce

En domstol i Washington har tvunget Trump-regeringen til at frigive milliardstøtte til elbiler.

Pengene skal gå til det nationale program for elbilinfrastruktur, NEVI. Det betyder, at opsætningen af tusindvis af ladestandere i USA nu kan fortsætte.

Beslutningen er truffet af domstolen efter en periode med stor usikkerhed. Trump-regeringen valgte tidligere på året at indefryse de selv samme penge.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det standsede øjeblikkeligt alle betalinger og satte staternes øvrige byggeplaner på området på pause.

Det skriver Carscoops.com

Den amerikanske kongres havde ellers afsat fem milliarder dollars. Det svarer til omkring 35 milliarder danske kroner. Pengene var øremærket til at skabe et landsdækkende netværk af ladestandere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den pludselige indefrysning af midlerne skabte stærke reaktioner. Flere stater mente, at regeringens handling var i strid med loven.

Særligt 14 stater valgte at gå sammen om et fælles modsvar. De anlagde en retssag mod Trump-regeringen for at få omgjort beslutningen.

Stater sagsøgte Trump-regeringen

Staterne argumenterede for, at regeringens handling var ulovlig. De mente, at den stred imod magtdelingsprincippet i USA’s forfatning.

Ifølge sagsanlægget var indefrysningen en “ulovlig tilegnelse af lovgivende magt.”

Kongressen havde vedtaget finansieringen. Derfor mente staterne ikke, at regeringen alene kunne stoppe den.

Det var distriktsdommer Tana Li fra Washington enig i. Hun tog staternes parti i sagen.


Dommeren udstedte et foreløbigt påbud. Påbuddet beordrer regeringen til at frigive de 35 milliarder kroner til NEVI-programmet.

Fremtiden for USA’s elbil-infrastruktur

Med pengene kan arbejdet med at opbygge et ladenetværk genoptages. Målet med NEVI-programmet er ambitiøst, men om det hele kan gennemføres i virkeligheden er uvist.

Der skal etableres en halv million nye ladepunkter på tværs af landet. Det skal gøre det markant lettere at være elbilsejer i USA.

Dommerens afgørelse forventes at træde i kraft den 2. juli. Det giver dog Trump-regeringen en mulighed for at appellere dommen.

Mere efter annoncen

En eventuel ankesag vil sandsynligvis forsinke processen yderligere. Det vil igen skabe usikkerhed om den grønne omstilling af den amerikanske bilpark.

Den amerikanske bilindustri befinder sig i øvrigt i noget af et limbo, når det kommer til netop elbiler.

Ford er eksempelvis rasende over, at mærket står til at miste milliarder af dollar i støtte på grund af netop elbilerne. Læs mere om det her.

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er journalist på Boosted.dk og har været en del af redaktionen i snart 12 år. Han er uddannet journalist fra Syddansk Universitet i 2020 og arbejder med nyheder, baggrund og analyser om biler og bilbranchen.

Bjørn bor på Fyn nær Odense og er kendt på redaktionen for sin store viden om bilernes historie. Han er vokset op med en forkærlighed for BMW, men drømmer også om en Audi A8 D3 i lang udgave med W12-motor. I hverdagen kører han – naturligvis – BMW.

Mail: [email protected]
Annonceindhold

Nyeste artikler

Annonce


Annonce

Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Bilbranchen

Annonce

Annonce for TurboDK Shop

Annonce

Annonce for Klassikermarkedet