Annonce:

Trods tvivl – nu satser Toyota mere på brint

Toyota tvivler helt åbenlyst på brintbilens gennembrud. Alligevel smider japanerne penge og tid efter en brændselscelle, der både billigere og lettere.

Toyota satser fortsat på brintteknologi og udviklingen af brændselsceller til brintbiler. Bilmærket har offentliggjort de første detaljer om deres tredje generation af brændselssystemer.

Det nye system forventes at blive præsenteret på International Hydrogen & Fuel Cell Expo i Tokyo i februar. Toyota lover i den forbindelse “betydelige fremskridt” med systemet.

De nye brændselsceller forventes at blive mere sparsommelige. Det skyldes angiveligt fremskridt i selve designet af cellerne og fremstillingsprocessen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Toyota oplyser, at deres nyeste brændselssystem også forventes at være mere holdbart. Holdbarheden skulle være sammenlignelig med den, man finder i en dieselmotor.

Derudover har ingeniørerne arbejdet på at forbedre brændstofeffektiviteten. Det har resulteret i en 20 procent længere rækkevidde.

Det skriver mærket i en pressemeddelelse.

Den nuværende Mirai-model, der Toyotas eneste brint, har en rækkevidde på 647 kilometer. I hvert fald teoritisk set. Det hjælper dog ikke de få brintbiler i Danmark. Alle stationer er nemlig nedlagt. Ny EU-lovgivning kan dog tvinge dem til at åbne igen. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Toyota siger, at det tredje generation brændselssystem kan anvendes i personbiler, erhvervskøretøjer, skibe, tog og stationære generatorer. Systemet forventes at blive tilgængeligt efter 2026 i Nordamerika, Europa, Kina og Japan.

Siden lanceringen af Mirai i 2014 har Toyota solgt omkring 28.000 brintbiler på globalt plan. Japanernes brændselssystem er også blevet anvendt til busser og generatorer.

Toyota har været og er fortsat en af de få bilproducenter, der fortsat investerer i brintteknologi. Mens andre producenter primært fokuserer på elektriske køretøjer, ser Toyota brint som et supplement.


Brint anses af nogle som en potentiel løsning og et bud på en mere bæredygtig transportsektor. Det er dog vigtigt at bemærke, at der stadig er udfordringer forbundet med produktion og distribution af brint.

Toyota fortsætter med at udvikle brintteknologien og udforske forskellige anvendelsesmuligheder. Bl.a. skal japanerne hjælpe BMW med at sende en serieproduceret brintbil på gaden i løbet af 2028.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Annonce:

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Flere populære artikler

Læs også