Toyotas første elbil bZ4X er ramt af flere skandaler. Først var hjulene i risiko for at falde af, så passede rækkevidden slet ikke. Alligevel vil mærket nu skifte kurs.
Toyota har fået ny topchef og det betyder nye planer. Det fortæller manden, Koji Sato, selv i denne uge. I 2026 vil Toyota have en platform, der kun skal bygges elbiler på, klar til masseproduktion.
LÆS OGSÅ: Toyota: “Vores data viser, at fokus på elbilen er dårligt for miljøet”
Desuden skal der sættes skub i elektrificering af Lexus. Mere i detaljen ville Koji Sato ikke gå. Det er han først klar til, når han officielt overtager posten som administrerende direktør 1. april i år.
– Det første punkt på min dagsorden bliver elbiler. Vi er nødt til at tænke ‘elbiler først’. For at kunne levere nogle mere attraktive elbiler til vores kunder er vi nødt til at strømline måden, vi laver bilen på.
– Der skal en drastisk ændring i måden, vi tænker forretning på, til, siger Koji Sato til Automotive News.
Som springbræt til den nye strategi med elbilerne i front vil den nye Toyota-direktør bruge sit luksusmærke.
– Lexus får en afgørende rolle i vores nye strategi, siger den nye direktør.