En opgรธrelse viser, at elbiler i visse tilfรฆlde er overreprรฆsenteret i visse trafikulykker. Det er isรฆr fodgรฆngere, det gรฅr udover.
Elbiler er oftere involveret i ulykker med fodgรฆngere. I hvert fald nรฅr man sammenligner med diesel- og benzinbiler i andre typer af trafikulykker.
Omvendt er elbiler sjรฆldnere en del af statstikken i dรธdsulykker, viser en analyse fra Norges Statistik (SSB).
Undersรธgelsen, som dรฆkker perioden fra 2018 til 2023, fokuserer pรฅ trafikulykker med personskade. Dataen tager desuden hรธjde for elbilernes andel af den samlede bilpark. Og i Norge er det faktisk ganske interessant.
Det skriver SSB i en pressemeddelelse.
Kort fรฅr nytรฅr mรฅtte nordmรฆndene nemlig trรฆkke en rรฆkke tal, der ‘bevise’, at elbilen havde overhalet benzinbilen i landet, tilbage. Lรฆs mere om det her.
Undersรธgelsen tager dog ogsรฅ hรธjde for, hvor mange kilometer elbilerne rent faktisk kรธrer. Altsรฅ hvor meget elbilerne egentlig er pรฅ vejene. De forhold og forbehold รฆndrer bare ikke pรฅ resultatet.
Ifรธlge Norges Statistik, der svarer til det lignende Danmarks Statestik, er elbilernes andel af trafikulykker mere end end tredoblet i รฅrene mellem 2018 og 2023. Helt konkret er elbilernes andel af ulykkesstatistikken steget fra 7 til 25 procent.
Det skyldes dog primรฆrt, at antallet af elbiler generelt steg i samme periode. Andelen af elbiler i Norge voksede fra 7 procent til 24 procent i de รฅr. Mens deres andel af det samlede kilometertal, altsรฅ hvor mange kilometer nordmรฆndene kรธrer om รฅret, er steget fra 7 procent til 28 procent. Dermed er stigningen i ulykkesandel proportional med elbilens udbredelse.
Analysen viser ingen generel overreprรฆsentation af elbiler i trafikulykker med personskade. Som SSB konkluderer.
โ For alle trafikulykker med personskade pรฅ landsbasis fandt vi ingen tegn pรฅ, at elbiler var overreprรฆsenteret i ulykkerne i den undersรธgte periode.
Nรฅr det kommer til alvorlige ulykker, er der imidlertid forskelle. Elbiler var overreprรฆsenteret i fodgรฆngerulykker i hele den undersรธgte periode, hvilket tyder pรฅ en sรฆrlig risiko i denne kategori.
At elbiler er meget lydlรธse har da ogsรฅ vรฆret genstand for megen debat de seneste รฅr. I 2019 blev det af samme grund et krav, at AVAS, der stรฅr for Acoustic Vehicle Alert System, skal vรฆre installeret i alle elbiler.
Systemet frigiver en kunstigt skabt lyd, lige sรฅ snart en elbil bevรฆger sig med 20 km/t eller mere. Kravet var nรฆsten et รฅr undervejs. Det blev vedtaget af EU i oktober 2018.
Omvendt var og er elbiler underreprรฆsenteret i dรธdsulykker. Det betyder dog ikke, at det ikke gรฅr galt i elbiler. Lรฆs mere om det her.