Tre ting du bør vide, før du køber en elbil

Tre ting du bør vide, før du køber en elbil

Dette indhold er sponsoreret. 

Det er ikke mange år siden, at det kun var benzin- og diesel-biler, der kørte rundt på de danske veje, og elbiler var en fjern fantasi – men allerede nu i 2021 bliver der solgt flere og flere elbiler, og de laves i alle klasser.

Du kan stadig få luksuriøse elbiler til over en millioner kroner, men du kan også få dem til det halve, og i andre tilfælde helt ned til omkring 200.000 kroner. Med elbilernes nye fremgang i Danmark skal forbrugerne til at ændre deres kørevaner, og der kan være mange forskellige ting, man bør være opmærksom på, inden man anskaffer sig en elbil. Her kommer tre:



Hvor skal du lade?

I USA er der efterhånden et stærkt og omfattende netværk af offentlige ladere rundt i hele landet, men der er vi desværre ikke i Danmark endnu. Der er ikke offentlige lader ved alle danske tankstationer endnu, og kører du i de større byer, vil du ofte opleve at de offentlige ladere er optaget af andre elbiler. Derfor kan det være en rigtig god idé med en ladeboks til elbil i hjemmet, så du ikke skal køre rundt for at finde en offentligt lader.

Hvis du får installeret en ladeboks derhjemme, kan du nemlig oplade din bil, imens du er hjemme, og også over natten, mens du sover. På den måde kan du stå op hver morgen til en bil, med 100% strøm. Du behøver derfor aldrig køre rundt med få procenter tilbage på batteriet og nærmest panisk forsøge at finde den nærmeste offentlige lader, i håb om at den er ledig og funktionsdygtig. 

De danske vintre er barske – også for batteriet

Vi kender alle til det danske vejr. Det kan være skønt om sommeren, med blå himmel og varme temperaturer, mens det kan også være bidende koldt om vinteren. Med en klassisk benzinbil var de eneste vinterovejelser dine vinterdæk, og måske en vintersprinklervæske, men med en elbil, er der faktisk flere ting, du bør overveje.

Når du køber en elbil, får du jo naturligvis at vide, hvor langt den kan køre på en opladning – men her er det vigtigt at være opmærksom på, at disse afstande er målt i helt optimale omgivelserne for bilen. Det vil sige, at du måske om sommeren godt kan nærme dig de lovede afstande, men sådan er det ikke helt, når det bliver koldt. Det skyldes blandt andet, at batteriet bare ikke fungerer lige så godt i kulde, som de gør, når det er over tyve grader varmt. Allerede her vil du sagtens kunne miste 5-10% strøm, men det stopper faktisk ikke her.

Når det bliver koldt udenfor om vinteren, så bliver det jo naturligvis også koldt indenfor i bilen, og derfor skal der jo varme på. Her er det vigtigt, at du ved, at man faktisk kan få elbiler, der er installeret med varmepumper. På den måde sørger man for, at det ikke er batteriet, og dermed bilens strøm, der anvendes til at opvarme kabinen, men i stedet denne varmepumpe. Derfor kan alt det strøm, der er på batteriet, bruges til at få dig fra A til B – og det er godt, når batteriet i forvejen ikke leverer optimalt i kolde temperaturer.

 

Hybrid eller el?

Sidst men ikke mindst skal du vurdere, om det i virkeligheden er en elbil eller en hybridbil, der er den bedste løsning for dig. Her er det vigtigt at kigge på dit kørselsmønster. Hvis du kører mange kilometer hver dag til og fra arbejde, så skulle man måske tro, at en hybridbil med en benzinmotor er den bedste løsning, men det er faktisk ikke nødvendigvis sandt. En hybridbil er meget økonomisk, hvis du kører omkring 50 kilometer om dagen, da den så ville kunne tage den kørsel med batteriet – men når først batteriet på en hybridbil er opbrugt, og det kun er benzinmotoren, der er i gang, så er denne benzinmotor faktisk ofte meget lidt økonomisk, og kører ganske kort på literen. Her vil en elbil helt klart være den bedste løsning, og da  elbiler på det danske marked har omkring 350-400 kilometers kørsel på en opladning, så skal der være tale om et hverdagsforbrug udover det sædvanlige, hvis ikke man kan komme til og fra arbejde, og måske lige ned og handle lidt ind, inden man kommer hjem igen.



Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk