Tre af Ken Blocks biler kan blive dine

Om bruddet med Ford tidligere på året har noget med det at gøre, ved vi ikke, men der står ‘Ford’ på alt med et til salg-skilt.

Tilbage i januar meldte Ford og den amerikanske rallykører Ken Block ud, at deres ellers mangeårige partnerskab var slut. Og nu sælger Block ud i beholdningen af biler, han og Ford fik skruet sammen.


Helt konkret er der tale om tre biler. Den ældste, en RS200 EVO, er fra 1986. Mens de to andre, begge Fiesta’er, er fra henholdsvis 2011 og 2013. Alle har dog det tilfælles, at de har haft roller i den populære Gymkhana-serie, hvor Block har givet den gas på alle underlag. Lige fra grusbaner i Frankrig til flyvehop af beton i LA.

De tre biler
Fiesta’en fra 2013 lystrer navnet ST RX43, og den er godt for 600 hestekræfter. Den kan ses i Gymkhana 6 og 8, ligesom den indbragte Ken Blocks hans første Global Rallycross-sejer.


Den to år ældre Fiesta skulle være god for mere end 600 hestekræfter. Ken Block gav den på munden i Gymkhana 3. Men det siges faktisk, at den med lethed kan justeres op til en ydelse på den uhyggelige side af 850 hestekræfter.

Den klar mest interessante biler er dog 80’er-raketen, RS200. Den har også det heftigste prisskilt. Du skal nemlig af med 55.000 dollars for at få fat i nøglerne. Til gengæld får du noget helt unikt, baseret på en bil der i forvejen kun findes 200 eksemplarer af. Egentlig eksisterer bilen kun, fordi Ford ville deltage i Gruppe B-rally.

I regelbogen fra dengang står der, at bilfabrikkerne skulle bygge mindst 200 gadebils-eksemplarer. Så det gjorde Ford. Men kun 24 af dem er såkaldte EVO-udgaven. Ken Block har én af dem. Lidt endnu altså.

Bilen har 700 hk på almindelig benzin, mens der er over 800 hypper at lege med, hvis den 2.1-liters firecylindrede turbobenziner får lov at slubre E85.



Boosted.dk er Danmarks største site om biler. Vil du i kontakt med os? Skriv til boosted@boosted.dk