Det er ikke kun i Danmark, at bilisterne skal betale mere, når de kører for stærkt. Fra 2027 skal hollænderne betale 2,7 procent mere trods krads kritik.
I lighed med danskerne skal hollænderne have mere opad lommen, når de kører for stærkt.
Hvor bidraget til den såkaldte Offerfond i Danmark blev fordoblet ved årskiftet, har hollandske bilister dog lige lidt at løbe på endnu. Men fra 1. januar 2027 stiger alle fartbøder.
Helt konkret melder regeringen i Haag ud, at man hæver alle fart- og øvrigt trafikbøder med 2,7 procent fra årskiftet. Stigningen er fastsat, selvom både eksperter og branchefolk har kritiseret fartbødernes størrelse kraftigt.
Så sent som i november 2025 sagde chefen for det hollandske bødekontor stop. Bøderne er, sagde han, blevet for vanvittige. Men selv den type advarsler er der altså ingen der lytter til.
Den afgående direktør for bødekontoret CJJB, Albert Hazelhoff, kritiserede, at politiet får flere penge i kassen, selvom man egentlig skriver færre fartbøder ud til bilisterne.
Som dansker skal man dog næppe godte sig over ikke at være hollænder. Den 1. januar 2026 steg bødestraffen herhjemme nemlig også. Offerfonden, som bilister under visse omstændigheder bidrager til, skal nemlig have flere penge.
Helt konkret steg det såkaldte bidrag med 50 procent fra 500 til 1.000 kroner. Offerfonden betaler bilister eksempelvis til, hvis hastigheden også udløser et klip i kørekortet.
Og det bryder FDM sig ikke om.
– Selvom det utvivlsomt er vigtigt at hjælpe ofre for bl.a. personfarlig kriminalitet, så er det et faktum, at Offerfonden i udpræget grad finansieres af bilister, der har brudt færdselsloven, uden at der var et offer involveret, siger chefkonsulent Dennis Lange.
FDM har da også noget at have kritiken i. De seneste tal, som er fra 2024, viser nemlig, at 86 procent af alle bidrag til Offerfonden kom fra bilister.


