I Vesthimmerlands Kommune er det gjort forbudt at vaske bil i hånden. Radikale Venstre troede, det allerede var forbudt. Men kun meget få vasker bil i hånden, viser opgørelse.
Det er kun meget få danskere, der reelt vasker deres egne biler. Altså i hånden.
Det viser en opgørelse fra Drivkraft Danmark.
Bare 8 procent af danskere over 18 år svarer, at de kun vasker deres biler i hånden. 57 procent svarer i samme opgørelse, at de både vasker selv og lader vaskhallen klare det.
35 procent siger, at de udelukkende kører bilen i vaskehal. Størstedelen af de adspurgte – hele 36 procent – er da også pænt ligeglad med, hvordan bilen ser ud.
I hvert fald svarer 36 procent af danskerne, at de cirka en gang hvert tredje måned vasker bilen i vaskehal. 13 procent siger, at de gør det samme selv inden for samme tidsramme.
Endnu færre – henholdsvis 9 og 5 procent – siger, at de vasker bil cirka 2 gange om måneden. Alligevel er der kræfter, der arbejder for at gøre den hjemmegjorde bilvask forbudt.
Bl.a. i Vesthimmerlandsk kommune. Som Boosted kunne fortælle, har kommunen forbudt sine borgere at vaske bil selv.
Det skyldes, siger kommunen, et nyt kloaksystem, som nu næsten er udrullet i hele kommunens geografiske område.
Og på Christiansborg troede Radikale Venstre faktisk allerede i 2015, at det var forbudt at vaske bil derrhjemme.
Det er dog ikke kun herhjemme, at bilvask i hånden bliver mødt med forbudt og potentielt bødestraf. For selvom Vetshimmerlandsk kommune ikke har tænkt sig at bruge mandetimer på at lege politi, har man fået nok i Malmø.
I det svenske koster det, hvad der svarer til 7.000 kroner i bøde at blive taget i at vaske bilen selv. En nyere undersøgelse viser da også, at 9 ud af 10 svenskere vil bakke op om et nationalt forbud.


