80 procent af trafikken skal deles om 66 procent af vejebanen, hvis ikke bilisterne vil betale en bøde på 1.000 kroner hver eneste dag. Måske endda frem og tilbage.
Det sker herhjemme. Og så sker det faktisk også i Frankrigs hovedstad Paris.
Baner til samkørsel betyder, at der skal være to eller flere personer i bilen. Men hvor vi herhjemme laver vejbaner forbeholdt busser, går de endnu længere i Paris.
Ifølge De Telegraaf er en ringvej mere i hovedstaden blev til delvis samkørselsvej. Ændringen betyder, at 80 procent af trafikken skal deles om 66 procent af trafikken.
80 procent af tiden sidder franskmændene nemlig alene i deres biler. Men det nytter ikke at snyde med oppustelige dukker, eller det der er mere opfindsomt, på passagersædet.
For politiet tjekker via en række kameraer, der er sat op langs ringvejene, hvor det venstre spor er forbeholdt samkørsel.
Kører man alene i en samkørselsbane, falder der automatisk en bøde på 130 euro eller 1.008 danske kroner til bilens registrerede ejer. Så meget er der endnu ikke i de danske busbaner.
Men en optælling fra Klima- og Miljøforvaltningen i Odense kommune viser, at busbanerne på Søndre Boulevard har skabt et køkaos af spildtid, siden de blev indført i 2025.
Ifølge en beregning skal odenseanerne lægge 20 timers ulønnet ‘arbejde’ til deres liv om året, hvis de benytter sig af vejen, hvor et af sporene i begge retninger er blevet til busbane.
Det er dog ikke alle tiltag mod bilister, Odense kommune må hive frem. Som Boosted har kunnet fortælle, har kommunen måttet opgive at indføre 90 km/t på motorvejen.


