Med Toyotas hjælp kan BMW masseproducere brintbiler om få år

Foto: BMW

BMW producerer allerede brintbiler men med Toyotas hjælp kan der for alvor komme gang i samlebåndene.

Elbilen er det, hele bilindustrien taler om lige nu. Men at lade den op tager evigheder. I hvert fald sammenlignet med en konventionelt benzin- eller dieselbil. Meget af det kan måske løses, hvis elbilerne fyldes med brint.

Og nu hævder finansmediet Nikkei Asia, at BMW er godt på vej i retningen af brintbilen. Og at det med Toyotas hjælp vil gå endnu hurtigere med at få de brintdrevne køretøjer på vejene.

Faktisk kan det ske allerede i 2025, hævder BMW’s Pieter Nota over for mediet. Samtidig siger bestyrelsesmedlem, at BMW i første omgang vil sende brintdrevne SUV’er på gaden. Alene fordi det er biltypen, flest bilister i øjeblikket vil have.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Faktisk bygger BMW allerede brintbiler. Dog i et meget lille omfang. Men med Toyotas hjælp kan produktionen komme op i et helt andet gear, mener Pieter Nota.

– Vi har allerede gang i forskellige projekter, som vi arbejder sammen med Toyota om, fortæller Nota til mediet.

BMW arbejder allerede sammen med Toyota i sportsvognssegmentet med henholdsvis den nuværende Z4 og GR Supra. Og det er sandsynligt, at tyskerne kan bruges japanernes hjælp til mere. Særligt set i lyset af Toyotas know-how inden for netop brintbiler såsom sedanen Mirai.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Faktisk har BMW og Toyota før arbejdet sammen om brint før. Det var i 2014/2015 under udviklingen af Gran Turismo-udgaven af den daværende 5-Serie. Intern på fabrikken kendt som F07-karosseriet. Den enlige prototype havde en brændselscelle, som Toyota udviklede.

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk