Næsten en million kilometer uden behovet for et større service. Det er, hvad Toyota lover, at mærkets brintlastbil kan.
Toyota er begyndt at bruge nye brintdrevne lastbiler i Californien. De nye lastbiler skal køre i fast rutefart for Toyota som en del af et større pilotprojekt.
Projektet handler om at gøre Toyotas transport mere miljøvenlig. Lastbilerne bruger brændselsceller og udleder af samme grund intet andet end vand.
De brintdrevne lastbiler er da også allerede testet grundigt. Det skete gennem et pilotprogram før Toyotas egne ansatte i en bredere forstand begyndte at tage dem i brug.
Det skriver mærket i en pressemeddelelse.
Snart vil lastbilerne køre på en række faste ruter. Ruterne går fra havnen i Long Beach til distributionscentret NAPCC i Ontario, Californien. Der vil også være ruter til San Diego.
De nye lastbiler erstatter flere dieseldrevne lastbiler. De bruges i øjeblikket til at servicere bilmærkets North America Parts Center i Californien.
Toyota brændselscelle og brint-tankstation
For at understøtte den nye flåde bygger Toyota en ny brinttankstation. Den placeres ved mærkets reservedelscenter.
Tankstationen bygges i samarbejde med firmaerne Air Liquide og Iwatani. Stationen lover hurtigere optankning end traditionelle brintstationer.
Hastigheden skal matche de hurtigste dieselpumper. Det skal gøre overgangen fra diesel til brint nemmere for chaufførerne.
Toyota arbejder også på at forbedre selve brintteknologien. Tidligere i år annoncerede de en ny generation af drivlinjen til tunge lastbiler.
Den kaldes Gen 3. Den nye drivlinje lover forbedringer på flere områder.
Japanerne er ‘allerede’ på 3. generation af brintmotoren
Holdbarheden skulle være fordoblet sammenlignet med tidligere versioner. Brændstofeffektiviteten er forbedret med en faktor 1,2. Omkostningerne er også reduceret markant.
En vigtig detalje er serviceintervallet. Den nye drivlinje kan køre 965.000 kilometer uden et større serviceeftersyn.
Jordan Choby, der er Group Vice President i Powertrain Engineering-afdelingen hos Toyota, har allerede meget høje forventinger til de nye lastbiler.
– Brint som brændstof – og især brændselsceller – byder på fordele, der kan skabe en positiv forandring. He investerer vi en langsigtede succes.
– Vi investerer i noget, som vi tror vil føre til bæredygtig vækst, både for vores drift og hele værdikæden i transportsektoren, som stadig udvikler sig.
Den nye Gen 3-drivlinje forventes klar i 2027 eller senere. Den bliver en central del af Toyotas større plan. Planen handler om at reducere CO2-udledningen fra forsyningskæden.
Men vi behøver ikke rejse over på den anden side af Atlantenten for at finde en brintidé med vind i sejlene.
BMW får nu japanernes hjælp til at bygge deres første serieproducerede brintbil, og i EU har man besluttet sig for at gøre det ulovligt med brintstationer der er mere end 200 kilometer imellem.
På den måde skal brintstationerne, som blev lukket i Danmark i 2023, altså genopstå. Læs mere om planerne her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]