Hvis du altid har drømt om at samle din egen bil, er Toyota IMV Origin måske lige svaret. Den lille 4×4 leveres som et samlesæt a la det, vi kender fra Ikea.
Toyotas nyeste bil, der har fået navnet IMV Origin, er en lille 4×4-platform. Men den skal slet ikke samles af Toyota selv.
Det overlader mærket i stedet til ejerne.
Det afslørede Toyota på Japan Mobility Show i Tokyo.
Den utraditionelle leveringsform er en strategisk beslutning. Den skal sikre, at bilen passer perfekt til det afrikanske bilmarked. Især i afsidesliggende landsbyer hvor Toyota forestiller sig, at den bliver et hit.
Bilen leveres, som vi kender det fra Ikeas samle-selv-tankegang, i kasser til slutbrugeren. Det kan, siger Toyota, både være private og erhvervsdrivende.
IKEA-filosofien skal sikre lokal økonomi
Toyotas mål er at skabe værdi og sikre bilens levetid i områder med begrænset adgang til reservedele og mekanikere.
Mærket overlader bevidst den endelige montering til brugerne.
Det sker i håb om, at lokale iværksættere kan færdiggøre køretøjet og tilpasse det til regionens behov.
Det giver dem også mulighed for at udføre mindre reparationer og levere reservedele til det lokale marked.
Toyota satser på fingerfærdighed og opfindsomhed. Det er egenskaber, der ofte holder slidte, “totalskadede” biler kørende i fjerne områder.
Den lille arbejds-lastbil er simpel men er alligevel udstyret med firehjulstræk. Det gør den velegnet til Afrikas barske terræn.
Platformen er nem at modificere
Selvom enkelheden er i højsædet, betyder det ikke, at bilen er kedelig.
Ifølge Toyota er den lille bil nem at samle og modificere. Man kan nemt lave den om til en lille pickup-truck. Den kan også bygges om til en safari-varevogn eller en almindelig varevogn.
De lokale kan tilpasse den til andres behov i regionen.
Det japanske mærke har endnu ikke frigivet tekniske detaljer for IMV Origin.
Men det er sandsynligt, at den ikke får en elektrisk drivlinje. Det skyldes, at der ikke er ladestationer til elbiler i de fjerntliggende områder, hvor IMV’en vil blive leveret.
En robust 4×4 – men kommer den til Europa?
Det er en robust, ny 4×4. Det står klart.
Desværre ser det ikke ud til, at Toyota-køretøjet vil blive solgt i Europa. Dermed kører bilen også uden om Danmark.
Den utraditionelle strategi med at levere biler som samlesæt er Toyotas måde at sikre sig et stabilt fodfæste i udviklingslandene. Den garanterer, at bilen forbliver relevant og nem at skrue på i årevis.
Den nye IMV Origin er ikke den eneste robuste Toyota, som europæerne må kigge langt efter.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er den nye og hypede Toyota Land Cruiser FJ heller ikke på vej til Europa.
Toyota fravælger de vestlige markeder for den kompakte offroader på grund af for høje toldsatser. Det er dog næppe på grund af høje toldmure, at IMV Origin næppe bliver noget, nogen europæer ser på vejene.


