Toyota angriber Rolls-Royce! Det hemmelige mærke Century skal nu være mere luksuriøst end Lexus. 5 nye biler er vist frem.
Toyota angriber nu Rolls-Royce og Bentley.
Det sker med et hidtil næsten ukendt og det indtil videre meget interne mærke kaldet Century. Toyota vil nemlig give det en plads over Lexus.
Toyota har netop afsløret planer om at gøre Century til et globalt mærke og har vist 5 nye konceptbiler frem.
I årtier har Century-navnet været en af Japans bedst bevarede hemmeligheder.
Mærket har været forbeholdt Japans absolutte magtelite. Det tæller kejserfamilien, top-politikere og de rigeste erhvervsledere.
Bilerne har været så eksklusive, at de sjældent er blevet set offentligt. De har næsten udelukkende været kørt af chauffører.
5 nye koncepter – Fra coupé til SUV
Den interne rangorden hos Toyota bliver nu ændret radikalt. Toyota skal dække det brede marked. Lexus skal tage sig af premium-niveauet.
Og Century skal fremover være bilverdenens absolutte VIP-boksafdeling. Konkurrenterne er intet mindre end Rolls-Royce og Bentley.
For at understrege de globale ambitioner har Toyota vist fem forskellige Century-konceptbiler frem på Japan Mobility Show.
Japansk elegance frem for britisk krom
Den mest iøjnefaldende er Century Coupé. Det er en stor, todørs model med fire sæder.
Konceptbilen er vist i en opsigtsvækkende orange lakering. Den lakering kræver angiveligt 60 lag maling for at opnå den perfekte dybde.
Ifølge Toyotas design- og brandchef, Simon Humphreys, skal Century ikke betyde overdreven krom eller gigantiske kølergriller.
Century skal føles “stille og roligt potent’. Bilerne skal i det hele taget – altså ifølge Toyota-koncernen selv – fremme elegance og ikke britiske traditioner.
– En bil for dem, der vil skille sig ud, men aldrig skrige, beskriver Simon Humphreys mærket.
Kommer til Europa – men måske ikke til Danmark
Toyota har allerede bekræftet, at Century vil blive solgt internationalt.
Flere modeller er planlagt. De vil kunne fås med både elektriske og hybridmotorer alt efter markedets efterspørgsel.
England bliver det første marked i Europa, der får adgang til Century. Det sker, fordi en højrestyret model allerede er klar til salg i Japan.
Om Danmark bliver en del af planerne, er endnu uvist.
Priserne er der heller ikke noget at skrive hjem om. I hvert fald ikke endnu. Men med konkurrenter som Rolls-Royce og Bentley taler vi om slutsedler i millionklassen.
Toyotas nye, vilde luksus-satsning er et forsøg på at erobre den allersidste bastion af bilmarkedet. ‘
Mens Toyota altså nu bygger et mærke over Lexus, kæmper Lexus selv med at etablere sig. I hvert fald blandt de danske købere.
Mens Toyota solgte næsten 8.300 biler herhjemme mellem 1. januar og 30. september i år, har søstermærket solgt bare 340 biler i samme periode. Det er kun lige nok til 0,3 procent af markedet.

