Toyota ved – stadig – ikke, om de vil sælge GR Super Sport

Toyota har stadig ikke gjort op med sig selvom, om de vil sende en gadebilsudgave af racerbilen GR Super Sport i produktion. Lige nu er bilen et koncept, lyder forklaringen.

I det mindste er planerne om en gadeudgave af hyperbilen ikke skrottet.. endnu. Toyota har dog tilsyneladende ikke nemt med beslutningen.

Skal, skal ikke?

Der må sidde nogle Toyota-chefer med seriøse hovebrud i disse dage. For fabrikken har endnu ikke gjort op med sig selv, om man vil sælge en gadebilsudgave af hyperbilen GR Super Sport.

I august var det ellers fremme, at Toyota havde taget beslutningen om at aflive projektet. Det skyldtes angiveligt en ‘voldsom’ brand i en prototype under noget testarbejde på Fuji Speedway i Japan. Den slags er dog ikke unormalt, så branden må virkelig have været hidsig, hvis Toyota vitterligt har den slags tanker.



Og noget tyder på det.

For mens planerne om en racerbil kører derudaf, er Toyota mere vægelsindet, når det kommer til en gadebils-udgave. Det kunne mediet Drive i hvert fald konstatere, da man tog kontakt til Toyota for at spørge til bilen.

Faktisk blev Toyota bedt om at be- eller afkræfte branden. Men det valgte Toyota ikke at gøre. I stedet svarede Sam Mahoney fra PR-afdelingen temmelig vagt:

– Lige nu forbliver GR Super Sport en konceptbil, mens Toyota vurderer mulighederne for at ‘kommercialisere’ bilen.

Peugeot har allerede sagt nej
Med andre ord: Toyota overvejer stadig, hvad de skal gøre. Omvendt er japanerne faktisk ikke tvunget til at sende gadebilen på… ja, gaden.

I hvert fald ikke hvis de vil køre Le Mans-løb med racerbilen. I det nye hyperbilsreglement står der intet om, at deltagerne skal bygge gadebilsudgaver for at få lov til at stille til start.

Peugeot vender næste år tilbage til 24-timers løbet med deres nye 9X8. Den bil skal danske Kevin Magnussen blandt andet køre. Men franskmændene har allerede sagt, at der ikke kommer nogen gadebil ud af deres deltagelse.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk