Toyota tester forbrændingsmotor som kører på brint

Rygterne om forbrændingsmotorens død er stærkt overdrevne. Sådan en sag kan nemlig sagtens køre på rent brint.

Rygterne om forbrændingsmotorens død er stærkt overdrevne. Sådan en sag kan nemlig sagtens køre på rent brint.

Brint har sige ulemper, men det har i den grad også sine fordele. Grundstoffet kan nemlig holde forbrændingsmotoren i live. Og det tror Toyota så meget på, at man vil køre racerløb med Corolla-brintbiler.

Japanere har allerede sagt, at de vil lave en brintplatform som ikke skal drive en elektrisk brændselscelle. Nej, man vil finde ud af, hvordan brint smartest kan erstatte benzin i en traditionel forbrændingsmotor.

Toyota er dog ikke de første med den slags tanker. Ford har også offentligt sagt, at man arbejder med teknologien, så forbrændingsmotoren kan køre videre.



Japanerne kalder deres projekt for Hydrogen Corolla Project. Og chefen for det hele Nayuki Sakamoto har allerede sagt, at der er mange måde en forbrændingsmotor, som slubrer brint, kan bygges i ganske almindelige gadebiler.

Sakamoto vil dog ikke uddybe præcist hvordan. For som han siger, er der stadig arbejde at gøre når det kommer til udviklingen af denne type brintmotor. Blandt andet hvad angår rækkevidden.

Ikke en eneste ulykke
Han påpegede også, at der lige nu ikke er brinttankstationer nok til at idéen om brintbilen er levedygtig i den nærmeste fremtid. Men sådan er det også med elbilen i øjeblikket.

Potentielle besparelser kontra omkostninger ved lave brintbiler på den måde skal desuden undersøges nærmere, påpeger Sakamoto.

Men han tilføjer, at brint allerede er sikkert at bruge. Der har ifølge Toyota-chefen ikke været en eneste ulykke på en brintstation i Japan, siden brændstoffet blev indført for flere år siden.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk