Toyota tager patent på ‘manuel gearkasse til elbilen’


Det er ikke sikkert, at vi skal sige farvel til den manuelle gearkasse. I hvert fald hvis det står til Toyota.

Hvis det bliver, som politikerne både herhjemme og i EU prædiker, kører vi alle i elbiler. Og det senest i 2030. Og meget kan man sige om elbiler – men en ting er sikkert. Den manuelle gearkasse er i sådan en bil overflødig.

Eller er den? Ikke hvis du spørger Toyota. Japanerne har netop fået patent på en ny type ‘manuel’ gearkasse til netop elbiler. Det er det amerikanske patentkontor, som har sagt godt for Toyotas opfindelse. Men det er nu ikke fordi, vi kan få meget at vide af den grund. Toyota holder nemlig mange af de tekniske detaljer for sig selv.

LÆS OGSÅ: Nordmand dømt for vanvidskørsel – kørte mindst 228 km/t i ny Lamborghini

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Det ligger dog fast, at systemet vil gøre det muligt at skifte mellem ‘to forskellige køreindstillinger’, skriver The Drive. I den første indstilling klarer bilen helt selv at komme fremad. Mens der i den anden kan skiftes til et simuleret h-mønster. Altså ligesom vi i dag kender det fra fossilbiler med tre pedaler og en gearstang.

Elmotoren kan gå i stå…
Og der er mere endnu. I den manuelle indstilling, siger Toyota, vil elmotoren vide, hvordan den skal opføre sig. Altså som en bil med forbrændingsmotoren. Det vil sige, at giver du for lidt gas, vil motoren give fornemmelsen af, at den går ud. Systemet vil også sørge for ‘at du møder en vis modstand op/ned mellem gearene’.

Om systemet siger Toyota, at det skal give bilisterne fornøjelsen af at køre bil med manuelt gear… bare uden besværet. Men hvad løser det? Man kan godt indvende, at Toyota bestemt ikke er først med idéen. Men det kan være, at japanerne bliver det første, der sætter elbilen med ‘manuelt gear’ i produktion.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk