Topchefen hos Toyota i Australien, Sean Hanley, vil nu forbyde betegnelsen “mild hybrid”. Han mener, at bilkøberne bliver vildledt til at tro, at et simpelt 48-volts system er en rigtig hybrid.
Toyotas salgschef i Australien, Sean Hanley, vil have indført et forbud mod betegnelsen “mild hybrid”.
Hanley mener, at navnet er vildledende markedsføring, og at et simpelt 48-volts system slet ikke kan kaldes en hybrid.
Det er et frontalangreb på en lang række konkurrerende bilmærker.
Det skriver Drive.
Toyota, der nærmest er blevet synonym med hybridbiler, er træt af, at begrebet “hybrid” bliver udvandet.
De mener, at mange bilproducenter bruger betegnelsen “mild hybrid” til at pynte sig med lånte fjer.
Mener bilkøberne bliver vildledt
En mild hybrid er typisk en bil med et lille 48-volts system. Her kan startmotoren og generatoren i korte perioder assistere bilens forbrændingsmotor.
Effekten på brændstofforbruget er dog ifølge tests ofte meget marginal.
Alligevel bliver bilerne markedsført som “hybrider”, hvilket ifølge Toyota forvirrer kunderne.
– Et 48-volts assisteret system repræsenterer efter vores mening ikke hybriddrift, siger Sean Hanley.
“Jeg mener, at bilproducenter har et ansvar for at sikre, at kunderne er opmærksomme på forskellene.”
Toyota kalder ikke selv deres 48-volt for hybrid
Toyota sendte deres første egentlig hybridbil, Prius, på gaden tilbage i 1997.
En fuldhybrid har en elmotor og et batteri, der er kraftigt nok til at drive bilen på ren strøm over kortere afstande. Det har en markant effekt på brændstofforbruget, især i bytrafik.
– Vi har udviklet og introduceret hybridbiler i 24 år, og vi synes, det gør en forskel,” siger Hanley.
Toyota sælger selv biler med 48-volt-systemer. Men de har bevidst valgt ikke at kalde dem for milde hybrider, siger salgschefen.
– Vi tæller ikke 48-volt-batterier som hybridbiler. Det gør vi for at være helt klare i mæglet. De biler er slet ikke hybrider..
Forvirringen omkring de forskellige hybrid-typer er et stort problem for forbrugerne.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, afslører en gigantisk EU-database, at en anden type hybrid, plug-in hybriden, i den virkelige verden bruger næsten 300 procent mere brændstof end det officielle tal. Det skyldes, at mange ejere ikke oplader dem.

