Toyotas bestyrelsesformand Akio Toyoda foretrækker motorstøj og duften af benzin i sportsvogne. Elbilen FT-Se må i bedste fald vente, mener han.
Toyotas bestyrelsesformand Akio Toyoda foretrækker benzinbiler.
Han mener ikke, at el-sportsvogne er det rigtige endnu. Elbilen FT-Se ser ud til at have lange udsigter, mens chefen holder fast i sin passion for traditionelle motorer.
Akio Toyoda er klar i mælet om sportsvogne.
– Min definition af en sportsvogn noget med duften af benzin og en motor med lyd på, siger han i et interview med Automotive News.
Han er ikke en typisk direktør bag et skrivebord. Internt i Toyota-koncernen er Akio Toyoda endda kendt som ‘mesterkøreren’.
Han bruger også navnet Morizo. Det navn tog han i 2007 for at gå inkognito i forbindelse med et 24-timers løb på Nürburgring. Navnet er dog blevet hængende siden.
Navnet Morizo er også brugt på specialmodeller. Det gælder eksempelvis en GR Corolla og en Lexus LBX Morizo RR.
Toyotas elektriske FT-Se koncept
Toyoda synes ikke, det er ‘spændende’ at køre racerløv i elviler. Han peger på batteriernes begrænsede holdbarhed på en racerbane.
Batterierne holder ofte ikke mere end en time ifølge Toyoda. Et racerløb bliver på den måde ‘et ræs om opladningstid eller batteriskift’, mener han.
Toyoda foretrækker selv langdistanceløb. Derfor er elbiler heller ikke noget for ham. I hvert fald ikke endnu.
Heller ikke selvom det nu er to år siden, at Toyota faktisk præsenterede offentligheden for et bud på en elektrisk sportsvogn kaldet FT-Se. En bil som endda er designet af en dansker. Læs mere om det her.
Projektlederen hos Gazoo Racing Design Group, Hideaki Iida, er da heller ikke meget for at sætte en tidsramme på noget som helst med FT-Se. Sker der noget, vil det tidligst kunne lade sig gøre i 2027.
Fremtiden for Toyotas sportsvogne med benzinmotor
Bilens chefingeniør, Fumihiko Hazama, har løftet sløret for teknikken i FT-Se. Konceptet er en firhjulstrækker, fordi den har én elmotor placeret ved hvert hjul.
Elmotorerne får kraft fra en ny generation af Toyota egne batteripakker. Det skal give en acceleration fra 0 til 100 km/t på tre sekunder rent og en topfart på 250 km/t.
Toyoda har tidligere udtrykt skepsis overfor elbilers totale dominans på markedet. Han forudså for et års tid siden, at elbiler aldrig vil udgøre mere end 30 procent af det globale salg.
Alligevel har Toyota øget indsatsen på elbiler globalt. Mærkets modelprogram af nul-emissionsbiler udvides, blandt andet med bZ-serien i Kina.
Før Toyota for alvor går ind i segmentet for ‘underholdende’ elbiler, tyder meget på, at japanerne heller vil kaste sig over sjove biler med forbrændingsmotorer. Bl.a. så Supra Mk.5 kan få sig en efterfølger.
Rygter direkte fra Japan nævner desuden, at en ny generation af Toyota 86 allerede er under udvikling. Det samme er en ny Celica.
For et par måneder kom Sean Hanley, der er underdirektør salg og marketing-afdelingen hos Toyota Australien, desuden meget et meget interessant.
– Forbrændingsmotorer og manuelle gearkasser vil være her i lang, lang tid, lød det skråsikkert.
Han tilføjede, at Toyota ved, at bilentusiaster ønsker den ‘knitren og smælden’, som en forbrændingsmotor har at byde på.
Det tyder på, at Akio Toyodas passion for benzinmotorer fortsat har indflydelsen på hele koncernen. Hvor meget er det – desværre – kun tiden der kan give os svaret på.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]