Toyota sadler helt om i rækkevidde-ræset. Ifølge marketingchef Andrea Carlucci er det for dyrt og ineffektivt at jagte 200 kilometer i plug-in-hybrider.
Toyota skifter nu markant holdning til rækkevidden i plug-in-hybrider.
Det japanske bilmærke mener i dag ikke længere, at en lang elektrisk rækkevidde er vejen frem.
Marketingchef for Toyota i Europa, Andrea Carlucci, fastslår, at en rækkevidde på 200 kilometer i en plug-in-hybrid er en dårlig løsning.
Den udmelding er opsigtsvækkende. Især fordi andre producenter som Lynk & Co netop arbejder med en elektrisk rækkevidde på op mod 200 kilometer. Toyota har også selv tidligere indikeret, at de arbejdede mod et lignende mål.
Men den plan er nu droppet. Årsagen er simpel ifølge Toyotas ledelse. Omkostningerne er for høje.
Et større batteri er nødvendigt for at opnå en lang rækkevidde. Et sådant batteri er både dyrt at producere og tungt at montere i bilen. Vægten og prisen fjerner ifølge Toyota hele fordelen ved en plug-in-hybrid.
– Da vi nåede 200 kilometer, fandt vi en god balance. Det er for dyrt at udstyre bilerne med et større batteri, når de ikke er helt elektriske, sagde Andrea Carlucci for nylig på en konference arrangeret af Automotive News.
Stort batteri udvander hybridens fordel
Logikken fra Toyotas side er, at en plug-in-hybrid skal være en overgangsløsning. Den skal kombinere “det bedste fra to verdener”.
Den – altså hybridbilen – skal ikke forsøge at være en elbil med en forbrændingsmotor som backup.
Den øgede vægt fra et stort batteri vil betyde, at bilen bruger mere brændstof, når den ikke kører på strøm.
Det går imod biltypens formål om at være mere klimavenlig. Den højere produktionspris vil desuden gøre bilerne uattraktive for kunderne.
Det er en stor ændring fra de tidlige plug-in-hybrider. De første modeller på markedet havde ofte en elektrisk rækkevidde på kun 40 til 50 kilometer. Om vinteren var den rækkevidde endda markant kortere.
Udviklingen er gået stærkt siden da. Mange bilmærker har set en fordel i at give kunderne mulighed for at klare det meste af den daglige kørsel på ren strøm.
Men Toyota mener altså, at grænsen er nået. Den ideelle balance mellem pris, vægt og brugbarhed findes ikke ved en ekstremt lang elektrisk rækkevidde.
Andre tror faktisk på lang rækkevidde i hybrider
En anden faktor spiller også en stor rolle i Toyotas beslutning. Nye og strengere EU-regler for plug-in-hybrider er på vej. De nye regler vil ændre måden, man beregner bilernes officielle udledningstal på.
Det vil resultere i betydeligt højere CO2-tal for mange plug-in-hybrider. Højere udledningstal fører ofte til højere registreringsafgifter i mange lande. Herunder i Danmark.
Det kan gøre bilerne dyrere for forbrugerne. FDM mener ligefrem, at de ændrede afgiftsregler vil være dødsstødet til plugin-hybriderne.
Toyota ser derfor en større fremtid i at optimere den eksisterende hybrid-teknologi. Der er dog bilmærker, som ikke ser det samme som Toyota.
Mercedes har eksempelvis meget travlt med at skifte holdning til netop hybriderne. Nu hedder det sig ifølge topchefen Ola Källenius, at hybrider skal ‘kunne køre meget langt’ på strøm alene. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]