Den nye Toyota bZ7 er en elektrisk luksussedan til Kina med Xiaomi og Huawei-teknologi integreret i kabinen. Modellen er større end en BMW 5-serie. Men kommer den til Danmark?
Toyota har præsenteret sin nye elektriske sedan bZ7 i Kina. Toyota bZ7 bliver en del af producentens Beyond Zero-serie og er målrettet verdens største elbilmarked i Kina.
Modellen placerer sig som en fuldvoksen direktionsbil og er længere end en BMW 5-serie.
Den nye bZ7 bliver 5.130 mm lang, 1.965 mm bred og 1.506 mm høj med en akselafstand på 3.020 mm.
Formatet gør bilen til en direkte konkurrent til kinesiske premium-sedaner som BYD Han L og XPeng P7+, men også til internationale rivaler.
Xiaomi og Huawei sætter præg på kabinen
Toyota har valgt at gå langt i samarbejdet med kinesiske tech-giganter. Bilen integrerer Xiaomis smarte økosystem, hvilket betyder, at førere kan styre bilen via Xiaomi-enheder og synkronisere indstillinger mellem bil, smartphone og smart home-produkter.
Infotainmentsystemet kører på Huaweis HarmonyOS og leveres via en stor svævende skærm midt på instrumentbrættet.
Kabinen byder også på head-up display, trådløs opladning, ambient lighting samt brug af materialer som ægte træ og både syntetisk og ægte læder.
Rækkevidde og ydelse stadig ukendt
Toyota har endnu ikke offentliggjort detaljerede specifikationer for bZ7, men registreringer viser, at bilen får en elmotor med 207 kW, formentlig på bagakslen.
Modellen forventes bygget på e-TNGA-platformen, der også bruges i andre bZ-modeller. Platformen understøtter både baghjulstræk og firehjulstræk, hvilket åbner mulighed for en kraftigere topmodel senere.
Batteristørrelsen er ikke bekræftet, men det ventes, at Toyota benytter de kendte 65 og 74 kWh batterier fra bZ5.
Det kan give en rækkevidde mellem 550 og 630 km samt hurtigopladning med op til 90 kW, hvor 30 til 80 procent klares på omkring 25 minutter.
Pris og konkurrence
Prisen på Toyota bZ7 er ikke annonceret, men bilen ventes at ligge mellem 200.000 og 300.000 yuan, svarende til cirka 207.000 til 310.000 kroner på det kinesiske marked.
Dermed bliver den placeret midt i et af de hårdeste segmenter i Kina, hvor både BYD, Lynk & Co og XPeng allerede står stærkt.
Toyota forventes at lancere modellen officielt inden årets udgang, men den præcise salgsstart er endnu ikke fastlagt.


