Den nye Toyota Urban Cruiser er ikke i Danmark endnu. Derfor må forhandlerne ty til en papmodel i fuld størrelse for at vise bilen frem til kunderne.
Danske Toyota-forhandlere står over for en usædvanlig udfordring. Den nye elbil, Toyota Urban Cruiser, er endnu ikke kommet til landet.
Det samme gælder en opdateret version af den populære Toyota bZ4X. Løsningen er nu fundet i pap.
En model af den nye Urban Cruiser i fuld størrelse sendes ud til alle 65 forhandlere.
Det sker i en tid, hvor kampen om elbilkunderne er hård. Forhandlerne skal overbevise potentielle købere om at vente på de nye modeller. De kommer først til Danmark i løbet af efteråret.
Den præcise dato for ankomsten er stadig ukendt. Det efterlader et tomrum i salgslokalerne i de kommende måneder.
Særligt for modellen bZ4X er situationen speciel. Bilen har efter en række opdateringer solgt så godt, at den nu er udsolgt.
Det skaber et problem, da elbiler udgør 80 procent af bilsalget til private kunder i Danmark. Uden nye, attraktive elbiler på lager er det svært at fastholde kunderne.
Ny Toyota Urban Cruiser og opdateret bZ4X
Toyota-importøren i Danmark har derfor tænkt kreativt for at hjælpe forhandlerne. Papmodellen af Toyota Urban Cruiser er den valgte løsning.
– Vi har desværre ingen fysiske biler, som kunderne kan se og prøvesidde, forklarer pressechef Anders Tystrup til Motormagasinet.
Han uddyber, at papmodellen er den næstbedste mulighed i den nuværende situation.
Modellen skal give kunderne et konkret indtryk af bilens dimensioner. Det kan være svært at vurdere ud fra billeder og mål alene.
– Modellen giver et godt indblik i, hvor stor bilen er, siger Anders Tystrup.
Bilen placerer sig ifølge Toyota størrelsesmæssigt mellem en Toyota Corolla Cross og en Yaris Cross.
Toyota anerkender svær situation for salget
Hos importøren er man klar over, at de manglende biler vil påvirke salgstallene negativt. Det er en svær situation for et mærke, der normalt har stærke salgsresultater.
“Vi må indrømme, at vi ikke kan holde de tidligere så fine salgsresultater,” udtaler Anders Tystrup.
Forventningen er, at salget vil falde i perioden op til lanceringen af de nye modeller i efteråret.
Konkurrencen på elbilmarkedet er intensiveret markant. Mange andre bilmærker har allerede nye og tilgængelige modeller i deres udstillinger.
Toyotas forhandlere må derfor væbne sig med tålmodighed. De skal bruge papmodellen og deres overbevisningsevner til at holde på kundernes interesse, indtil de rigtige biler lander.
I mellemtiden kommer stadigt flere konkurrenter til Danmark. En af dem har for nylig dog klaret sig absolut dårligst i en meget vigtig test. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]