Toyotas lastbiler, der er bygget af et hollandsk firma, vejer 40 ton og har ifølge det japanske bilmærke en rækkevidde på 400 kilometer.
Toyota holder som et af meget få bilmærker på, at der er en fremtid i brint i transportsektoren. Og nu gør de faktisk noget ved det.
Brintdrevne lastbiler med brændselsceller kører ruter mellem brintdrevne mellem Belgien, Frankrig, Tyskland og Holland.
Det skriver den danske importør i en pressemeddelelse.
Ifølge importøren kører lastbilerne 400 kilometer på én optankning ‘under virkelige kørselsforhold’. Toyota uddyber dog ikke, hvad det præcist dækker over.
– Det her initiativ understøtter Toyotas mål om at skabe en CO2-neutral logistik inden 2040, men det har også til formål at bidrage til at fremme brintøkonomien.
– Brintlastbiler kan øge efterspørgslen af (på, red.) brint, hvilket er en af de vigtigste bidragsydere sammen med implementeringen af EU’s forordning om alternative brændstoffer (AFIR), siger Thiebault Paquet, vicedirektør for Toyotas forsknings- og udviklingsafdeling i Europa.
Japanerne er på den anden side heller ikke alene om at tro på brintbilerne. Eller i det mindste spille på flere heste end bare elbilen med ledning.
BMW får allerede nu Toyotas hjælp til at udvikle en brintdrevet personbil. Det bliver formentlig til en brintbaseret udgave af SUV’en X5 i 2028.
Andre – så som Ferrari – eksperimenterer med omvendte motorer, altså topstykket vendt mod asfalten, der forbrænder brint. Læs mere om det her.
Tilbage ved brintlastbilerne er Toyota på mange måder længere fremme i USA. Tilbage i april fortalte mærke nemlig selv, at man havde sluppet en række brintlastbiler løs på vejene ‘over there’.
Det vilde ved bilerne er deres serviceintervaller. Et større service er – i hvert fald ifølge Toyota selv – ikke nødvendigt, før hver enkelt lastbil har kørt 965.000 kilometer.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]