Kineserne er svære at konkurrere med, når det kommer til elbiler. Og nu frygter Toyota, at dikaturet i Bejing også sætter sig på brintbilerne.
Toyota er et af de få bilmærker, der stadig tror på brintbilen.
Og nu anerkender japanerne, at det kommunistiske styre i Bejing er foran. Altså også når det kommer til brint, brændselsceller og motorer der forbrænder brint.
Faktisk ser Toyota nu Kina som førende inden for udviklingen af brintbilen
Den japanske gigant peger på Kinas hastige fremskridt og strategiske satsninger. Kinesiske bilmærker er allerede dominerende på elbilmarkedet. De – altså kineserne – ser ud til at gentage succesen med brintbiler.
Sidste år nåede salget af elbiler i hele verden op på 17 millioner styk. Og ifølge analysebureauet Rho Motion kom de 11 millioner af bilerne fra Kina.
Det svarer til mere end 60 procent af det samlede marked.
Den tendens forventes at fortsætte ind i 2025. Det sker på trods af, at flere og mere etablerede bilmærker fra Europa og Asien lancerer stadig flere elbiler.
Kina har også sikret sig en førerposition inden for batteriproduktion. Store aktører som CATL og BYD er ikke bare kinesiske, de driver hele udviklingen på markedet. Det giver kinesiske del af industrien en yderligere fordel.
Kinesiske virksomheder er desuden godt på vej til at demonstrere teknologisk overlegenhed på andre områder. Det gælder eksempelvis udviklingen af selvkørende biler.
Og det selvom bl.a. techgiganten Nvidia mener, at ægte selvkørende biler – som slet ikke findes endnu – i bedste fald er mange år ude i fremtiden.
Misumasa Yamagata, der er præsident for Toyotas brintforretning, understreger situationens alvor over for Financial Times.
– Vi har ikke meget tid tilbage, det er vigtigt at komme op i fart hurtigt, siger Yamagata.
Udtalelsen henviser direkte til konkurrencen fra de kinesiske bilmærker. De kinesiske mærker har allerede spillet med musklerne, når det kommer til elbiler med ledning. Nu vil de også sætte sig på den slags, der skal tankes.
Yamagata mener, at Kina allerede er det mest avancerede land globalt inden for brintdrevne lastbiler. Det skyldes især en målrettet indsats fra den kinesiske regering.
Regeringen har nemlig beordret omdannelsen af vigtige logistikruter til såkaldte brintmotorveje. Det skaber et stort hjemmemarked og tvinger de kinesiske firmaer, der ofte er ejet af selve staten, til at udvikle.
Det kan man så synes om, hvad man vil. Men ifølge chefen i Toyotas brintafdeling giver det kun kineserne endnu en betydelig fordel.
Toyota og fremtiden for brintteknologi
Men bare fordi Toyota nu mener at være bagud på point, betyder det ikke, at japanerne giver op. Heller ikke selvom mange af konkurrenterne ikke har andet end latter tilovers for brint som brændstof.
Konkurrencen, som Toyota er meget alene om at håndtere, intensiveres dog dag for dag. Kinesiske virksomheder investerer massivt i forskning og udvikling af brændstofcelleteknologi.
Den kinesiske stat spiller en aktiv rolle med subsidier og politisk opbakning. Det skaber gunstige og kunstige vilkår, som meget få andre lande vil kunne være med på.
Toyota har dog overbevist bl.a. BMW, om at brint kan være en del af fremtidens løsningen inden for bilindustrien.
Tyskerne skal med japanernes hjælp været klar med en brintbil i 2028. Allerede nu mener BMW dog, at brintbilen på mange måder kan måle sig med det dieseldrevne alternativ. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]