Verdens stรธrste bilproducent, Toyota, kan ikke sรฆlge elbiler pรฅ hjemmemarked i Japan. I august mรฅned solgte de kun 18 elbiler til 123 millioner japanere.
Verdens stรธrste bilproducent, Toyota, kan ikke sรฆlge elbiler derhjemme.
I hele august mรฅned solgte bilgiganten kun 18 elbiler i Japan. Det meget lave tal er der dog flere forklaringer pรฅ.
Det skriver Electrek.
De 18 solgte biler inkluderer endda salget fra luksusmรฆrket Lexus.
Tallet stรฅr i skรฆrende kontrast til Toyotas globale salg.
I samme mรฅned solgte Toyota i alt 17.056 elbiler pรฅ verdensplan. Det betyder, at 99,9 procent af deres elbilsalg foregรฅr uden for Japan.
Salget er kollapset i 2025
Det historisk lave salg i august er ikke en enlig svale. Det er en del af en stรธrre nedtur for Toyota i Japan.
I lรธbet af de fรธrste otte mรฅneder af 2025 har Toyota og Lexus kun solgt 469 elbiler i alt pรฅ hjemmemarkedet.
Det svarer til et gennemsnit pรฅ under 59 biler om mรฅneden.
Det er et markant fald i forhold til 2024. Dengang var det mรฅnedlige gennemsnit nรฆsten tre gange hรธjere.
Udviklingen er et alvorligt problem for bilgiganten.
Forklaringen: Kei-cars og manglende interesse
Ifรธlge eksperter er der flere grunde til den manglende japanske interesse for Toyotas elbiler.
Der er kun fรฅ offentlige tilskud til elbilkรธbere i Japan.
Samtidig har Toyota selv et meget begrรฆnset udvalg af elbiler pรฅ det japanske marked i det hele taget-
Den vigtigste รฅrsag er dog den unikke sammensรฆtning af det japanske bilmarked. Markedet er domineret af de helt smรฅ sรฅkaldte “Kei-cars”.
De smรฅ biler, der er praktiske til bykรธrsel, udgรธr over 30 procent af det samlede nybilsalg.
Den bedst sรฆlgende elbil i Japan er netop en Kei-car, Nissan Sakura. Toyota har endnu ikke en konkurrencedygtig model i den klasse.
Toyotas tรธven pรฅ elbil-markedet skal muligvis ses i lyset af mรฆrkets langsigtede strategi.
Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, har en topchef hos Toyota udtalt, at han tror, brint er den reelle arvtager til dieselbilen โ ikke batteri-elbilen.

