Annonce

Toyota har kun solgt 18 elbiler hjemme i Japan

Verdens stรธrste bilproducent, Toyota, kan ikke sรฆlge elbiler pรฅ hjemmemarked i Japan. I august mรฅned solgte de kun 18 elbiler til 123 millioner japanere.

Verdens stรธrste bilproducent, Toyota, kan ikke sรฆlge elbiler derhjemme.

I hele august mรฅned solgte bilgiganten kun 18 elbiler i Japan. Det meget lave tal er der dog flere forklaringer pรฅ.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen

Det skriver Electrek.

De 18 solgte biler inkluderer endda salget fra luksusmรฆrket Lexus.

Tallet stรฅr i skรฆrende kontrast til Toyotas globale salg.

I samme mรฅned solgte Toyota i alt 17.056 elbiler pรฅ verdensplan. Det betyder, at 99,9 procent af deres elbilsalg foregรฅr uden for Japan.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen

Salget er kollapset i 2025

Det historisk lave salg i august er ikke en enlig svale. Det er en del af en stรธrre nedtur for Toyota i Japan.

I lรธbet af de fรธrste otte mรฅneder af 2025 har Toyota og Lexus kun solgt 469 elbiler i alt pรฅ hjemmemarkedet.

Det svarer til et gennemsnit pรฅ under 59 biler om mรฅneden.

Mere efter videoen

Det er et markant fald i forhold til 2024. Dengang var det mรฅnedlige gennemsnit nรฆsten tre gange hรธjere.

Udviklingen er et alvorligt problem for bilgiganten.

Forklaringen: Kei-cars og manglende interesse

Ifรธlge eksperter er der flere grunde til den manglende japanske interesse for Toyotas elbiler.

Der er kun fรฅ offentlige tilskud til elbilkรธbere i Japan.

Samtidig har Toyota selv et meget begrรฆnset udvalg af elbiler pรฅ det japanske marked i det hele taget-

Den vigtigste รฅrsag er dog den unikke sammensรฆtning af det japanske bilmarked. Markedet er domineret af de helt smรฅ sรฅkaldte “Kei-cars”.

Mere efter annoncen

De smรฅ biler, der er praktiske til bykรธrsel, udgรธr over 30 procent af det samlede nybilsalg.

Den bedst sรฆlgende elbil i Japan er netop en Kei-car, Nissan Sakura. Toyota har endnu ikke en konkurrencedygtig model i den klasse.

Toyotas tรธven pรฅ elbil-markedet skal muligvis ses i lyset af mรฆrkets langsigtede strategi.

Mere efter annoncen

Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, har en topchef hos Toyota udtalt, at han tror, brint er den reelle arvtager til dieselbilen โ€“ ikke batteri-elbilen.

Mere efter annoncerne
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god idรฉ til en artikel? Sรฅ skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populรฆre

Nyheder til dig

Annonce

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ