Annonce:

Toyota har erklæret krig mod kedelige biler

Toyotas præsident, Koji Sato, lægger nu op til et markant skift hos mærket. Nu skal der fokuseres på sjove biler og ikke kun fornuftige modeller som Corolla og Camry.

Toyotas præsident, Koji Sato, har en klar vision for bilmærkets fremtid.

Han mener, at biler ikke blot skal være transportmidler. De skal være sjove at køre.

Koji Sato mener, at Toyota aldrig vil lade deres biler blive noget, der ‘bare’ skal sælges. Det gælder også modeller som den sportslige GR Supra.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Sato påpegede under præsentationen af kvartalsregnskabet tidligere på måneden, at bilkøbere har ændret sig.

De tænker ikke længere kun logisk og rationelt. Kunderne kigger ikke udelukkende efter bedre specifikationer og udstyr.

Derfor kan Toyota ifølge Sato ikke længere sælge biler alene på facelift og ny teknik. Lidt bedre brændstoføkonomi eller nye designs er heller ikke nok til at fastholde kundernes interesse.

Han mener, at vejen til succes går gennem passion og følelser. Som Sato bemærkede, skal sportsvogne være elegante.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Men medmindre den samme passion findes i andre biltyper, vil man ikke kunne nå kunderne.

Toyota har allerede vist tegn på en mere sportslig retning. Modeller som GR86 og Supra er eksempler på biler med fokus på køreglæde. Der findes også en håndfuld GRMN-varianter og robuste offroadere som Land Cruiser og 4Runner TRD Pro.

Toyotas nye fokus og GR Supra

Det står i kontrast til mere praktiske modeller som Camry og Corolla. De biler har traditionelt udgjort kernen i Toyotas ry for pålidelighed, men er ofte også anset for at være lidt til den kedelige side.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Satohs udtalelser kommer på et interessant tidspunkt. En af Toyotas mest sportslige biler, GR Supra, ser ud til at stå over for en usikker fremtid.

GR Supra MkV Final Edition blev introduceret tidligere i år. Bilen, som på mange måder dog er en skuffelse, kommer kun til Danmark i et eksemplar.

I det hele taget ser fremtiden for Supra noget mundret ud. Toyota solgte kun 2.652 eksemplarer af bilen i USA sidste år.

Mere efter annoncen:

Det er meget få i forhold til hvor vigtigt et marked USA er for Toyota.

Det er dog ikke første gang, Supra er forsvundet fra markedet. Sportsvognen holdt en pause på hele 17 år, før den vendte tilbage i 2019.

Fremtiden for Toyota og konkurrenterne

Mere efter disse links:

Hvordan Satos vision præcist vil blive omsat i fremtidige produkter, er endnu uvist. Hans kommentarer tyder dog på, at kommende Toyota-modeller vil have mere sportslige design.

De vil også tilbyde en mere følelsesladet køreoplevelse, hvis man da skal tro ledelsen.

I mens japanerne altså erklærer krig mod kedelige biler, så har konkurrenterne travlt med ‘bare’ at forsikrer deres kunder om, at benzin- og dieselbilerne ikke er på vej ud.

Mere efter annoncen:

Bl.a. måtte Volvo for nylig erkende, at man ikke kun kan sælge elbiler i Europa. Ligesom man har måttet indrømmet, at det er umuligt kun at sælge elbiler i Australien allerede fra næste år.

Hos BMW går direktør Oliver Zipse endnu længere end det. Tyskerne nægter ikke bare at sætte en slutdato på produktionen af diesel- og benzinmotorer, de vil hellere ikke høre tale om kun at bygge elbiler. Den slags er ifølge direktøren ‘direkte umuligt’.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også