Den åbenlyse elbil-skeptiker Akio Toyoda har sikret opbakning til endnu en periode som formand for Toyota. Genvalget sker midt i en strid om et opkøb af Toyota Industries til 228 milliarder kroner.
En plan om et opkøb til 228 milliarder kroner skaber uro omkring Toyota. Alligevel er Akio Toyoda netop blevet genvalgt som formand for Toyota Motor.
Det sket i forbindelse med bilkoncernens årlige generalforsamling i sidste uge. Det skriver Reuters.
Opkøbet gælder koncernselskabet Toyota Industries. Men internt har forslaget mødt en del modstand.
Særligt udenlandske investorer har udtrykt bekymring for, hvordan de så mindre aktionærer nu vil blive stillet.
Akio Toyoda har selv planer om at investere personligt i handlen. Hans egen investering løber op i et beløb, der svarer til 44 millioner danske kroner.
Prisen for opkøbet er sat til 16.300 yen pr. aktie. Hele handlen har en samlet værdi på 4,7 billioner yen, eller 228 milliarder danske kroner.
Torsdag blev formanden genvalgt på selskabets årlige generalforsamling. Det markerer en fortsat opbakning fra især japanske detailinvestorer.
Kritik af ledelsen og opkøbet
Genvalget er det første i tre år uden modstand fra store rådgivningsfirmaer. Både Glass Lewis og Institutional Shareholder Services (ISS) anbefalede at genvælge Toyoda.
Det er en markant ændring. Tidligere har de samme firmaer anbefalet at stemme imod ham på grund af bekymringer for selskabsledelsen.
Sidste år modtog Akio Toyoda kun opbakning fra 72 procent af stemmerne. Det var den laveste opbakning til en direktør i Toyotas historie. De præcise stemmetal fra den seneste generalforsamling er endnu ikke offentliggjort.
Kritikere mener, at buddet på Toyota Industries er for lavt. De peger på, at handlen vil cementere Toyoda-familiens kontrol med koncernen yderligere.
Selvom Akio Toyoda ikke sidder i bestyrelsen for Toyota Industries, har opkøbsplanen skærpet fokusset på familiens indflydelse.
Toyotas fremtid som mobilitetskoncern
Toyota Motor forsvarer opkøbet. Koncernen oplyser, at handlen vil muliggøre et tættere samarbejde mellem selskaberne i gruppen.
Samarbejdet skal ske uden pres fra kortsigtede forventninger til indtjening. Opkøbet ses som et led i en større strategisk ændring.
Toyota arbejder på at omdefinere sig selv. Målet er at blive en mobilitetskoncern, der favner bredere end traditionel bilproduktion.
Støtter af planen ser opkøbet som et skridt mod langsigtet stabilitet og innovation i hele Toyotas økosystem.
Toyota Industries var oprindelsen til Toyota Motor. Selskabet blev grundlagt i 1926 som Toyoda Automatic Loom Works.
Et gennemført opkøb vil derfor være en betydelig strukturel ændring i en af Japans mest indflydelsesrige virksomhedsgrupper.
Mens der er uro på de interne linjer i Japan, har Toyota under Akio Toyodas ledelse også haft fokus på biler andet og mere end det almindelige modelprogram.
Uden for offentlig vej skal der eksempelvis også være plads til en ny racerbil, der forbrænder brint. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]