Er de kommende krav til bilers udledning blevet for skrappe? Det mener Toyotas øverste chef.
EU lægger op til, at alle nye benzin- og dieselbiler skal være helt forbudt i 2035. I Californien har de allerede taget beslutningen. Men før det egentlig forbud ligger en masse krav til de bilproducenter som i det hele taget vil sælge biler i den amerikanske stat.
Toyoda: Det bliver svært
Noget der bliver svært for Toyota. Det fortalte mærkets topchef Akio Toyoda ifølge Reuters for nylig om.
– Ser vi realistisk på det, bliver det svært at leve op til Californiens krav, siger Toyota-chefen.
Til et event, hvor en række amerikanske Toyota-forhandlere, var inviteret, uddybede Toyota-toppen sine tanker om de kommende krav til biler.
– Det er ligesom idéen om, at vi alle sammen på nuværende tidspunkt skulle køre rundt i selvkørende biler. Sådan bliver det også med elbiler. Det tager længere tid at få dem (elbilerne, red.) ud på mainstream-markedet, end medierne vil have jer til at tro.
Flest vil ha’ en Toyota
Akio Toyoda er ikke den eneste som ser med bekymring på de nye krav i Californien. Også chefen for Toyota i Nordamerika har sagt, at det bliver svært at sælge biler under de kommende regler.
På den anden side har Toyota ret så god grund til at finde ud af, hvordan de kan blive ved med at sælge biler i staten. Intet andet bilmærke er nemlig lige så populært i Californien som Toyota er.
Toyota investerer da også allerede i batteriteknologi til kommende elbiler. Eksempelvis vil japanerne bygge en batterifabrik til 2,5 mia. dollars i North Carolina. Toyota-toppen holder dog stadig fast i, at det er dumt udelukkende at satse på elbiler.