Toyotas bestyrelsesformand Akio Toyoda sรฆtter spรธrgsmรฅlstegn ved elbilen. Med sin 1:6:90-regel argumenterer han for, at hybrider er en ‘bedre’ vej til CO2-reduktion.
Debatten om den bedste vej mod en omstilling af transport sektoren har fรฅet nyt brรฆndstof.
Toyotas bestyrelsesformand, Akio Toyoda, mener at hybrider med lethed slรฅr elbiler, nรฅr det kommer til klimavenlighed.
Kernen i japanernes argument er den sรฅkaldte “1:6:90-regel”.
Reglen er baseret pรฅ en simpel beregning af rรฅvareomkostninger. Toyota mener, at den mรฆngde litium, der skal bruges til et enkelt elbil-batteri, er nok til at producere batterier til seks plug-in-hybrider.
Den samme mรฆngde litium rรฆkker endda til hele 90 almindelige hybridbiler. Det er et regnestykke, som udfordrer den nuvรฆrende tankegang i bilindustrien.
Ifรธlge Toyotas interne beregninger har det en stor effekt pรฅ den samlede CO2-udledning. Koncernen vurderer, at de 90 hybridbiler tilsammen kan reducere CO2-udledningen op til 37 gange mere i lรธbet af deres levetid.
Det gรฆlder isรฆr i omrรฅder, hvor strรธmmen i elnettet stadig produceres ved hjรฆlp af kul og gas. Her er elbilens klimafordel mindre tydelig.
Toyotas CO2-regnestykke og litium-dilemmaet
Baggrunden for argumentet er en strategisk overvejelse. Verdens reserver af litium er begrรฆnsede, og batteriproduktion udgรธr en flaskehals.
Derfor mener Toyota, at ressourcerne bรธr bruges pรฅ at bygge sรฅ mange biler med lav udledning som muligt. Fokus bรธr ikke kun vรฆre pรฅ et mindre antal biler med meget store batteripakker.
Akio Toyoda peger specifikt pรฅ situationen i Japan. Her er elnettet fortsat afhรฆngigt af fossile brรฆndstoffer.
– Hvis vi havde produceret ni millioner elbiler i Japan, ville det have รธget CO2-udledningen, ikke reduceret den, udtaler Akio Toyoda til mรฆrkets egen udgivelse Toyota Times.
Den holdning gรฅr direkte imod den politiske retning i Vesten. EU planlรฆgger eksempelvis et forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2035.
Kritik af Toyotas hybrid-fokus
Toyotas udmelding er ikke gรฅet ubemรฆrket hen. Den har skabt debat og mรธdt kritik fra flere sider.
Fortalere for elbiler mener, at Toyotas beregninger bygger pรฅ ugunstige scenarier for elbiler. Samtidig anklages de for at vรฆre baseret pรฅ alt for optimistiske antagelser om hybridbilerne.
Kritikere peger pรฅ, at Toyotas sammenligning ikke tager hรธjde for den hastige udvikling af energisektoren i mange lande.
Faktum er dog, at elbilerne samlet set fylder forsvindende lidt pรฅ de europรฆiske veje. Den seneste optรฆlling fra bilmรฆrkernes europรฆiske sammenslutning ACEA, viser, at vi er under 2 procent. Lรฆs mere om det her.
Alligevel interesserer bilkรธberne sig stadigt mere for hybrider. Det sker isรฆr pรฅ markeder, hvor ladeinfrastrukturen endnu ikke er fuldt udbygget og ikke kan hรฅndtere elbilerne.
Toyota fortsรฆtter med at investere bredt. Japanerne nรฆgter kun at satse pรฅ รฉn teknologi og udvikler i stedet for bรฅde hybrider, brintbiler og elbiler.
Hos BMW, som frem mod 2028, fรฅr netops Toyotas hjรฆlp til at udvikle en brintbil, vil man slet ikke hรธre tale om at udelukket forbrรฆndingsmotoren.
โ Vi tager ambitiรธse, politiske mรฅl seriรธst. Men vi nรฆgter at tro pรฅ en ensidig teknologisk tilgang, der begrรฆnser udbuddet.
โ At satse alt pรฅ en teknologi โ som eksempelvis elbilerne og e-mobilitet โ vil ikke lede ned ad andet end en blind vej, siger BMW’s direktรธr Oliver Zipse.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]