Toyota er ikke bare på vej med en efterfølger til Lexus LFA. Topmodellen får også en helt nyudviklet V8-motor at gøre godt med.
Toyota har nu officielt bekræftet, at koncernen er i gang med at udvikle en helt ny V8-motor.
Det er V8’er med dobbelte turboer og en lille hybridpakke, der er på vej. Den skal ligge i mærkets kommende GR-superbil og en ny udgave af Lexus’ super-sportsvogn, LFR.
Det er Toyotas øverste chef for drivlinjer, Takashi Uehara, der lægger alle spekulationer ned ved at bekræfte en af bilindustriens dårligst bevarede hemmeligheder.
Rygterne om en ny superbil fra Toyota har svirret intenst det seneste stykke tid. Især siden Toyota viste konceptbilen GR GT3 Concept i 2022.
Umiddelbart efter havde mange håbet, at den nye bil ville få en V10-motor, ligesom den legendariske forgænger, Lexus LFA.
De spekulationer er nu definitivt manet til jorden af motor-chefen selv.
Bekræftet af motor-chefen
I et interview med CarExpert under Japan Mobility Show 2025 bekræftede Takashi Uehara rygterne om en ny twin-turbo V8.
Han forklarede, at V8-motoren er en del af Toyotas nye familie af modulære benzinmotorer.
Den er “i store træk” beslægtet med de nye 1,5-liters og 2,0-liters firecylindrede motorer, som Toyota også udvikler.
Den nye 2-liters motor har mere end 400 hestekræfter i en anden konceptbil, GR Yaris M.
Chefen bekræftede også en anden vigtig detalje: Motoren vil være en del af en hybrid-drivlinje.
Han var dog hurtig til at præcisere, at den ikke bliver en plug-in hybrid.
Det peger i retning af et performance-orienteret hybridsystem, ligesom man ser det i de aktuelle Le Mans-racere, hvor Toyota kører med i LMDh-klassen.
V8’eren skal bruges i både Toyota og Lexus
At udvikle en helt ny V8-motor fra bunden er en ekstremt dyr affære. For at retfærdiggøre de enorme omkostninger, skal motoren bruges i mere end én bilmodel.
Takashi Uehara bekræftede derfor, at luksusmærket Lexus også vil få adgang til den nye V8-hybrid.
Motoren skal bruges i en produktionsklar version af den anmelderroste Lexus Sport Concept. Den model forventes at få navnet Lexus LFR.
Han antyder dog, at motoren vil blive tunet forskelligt til de to mærker. Lexus vil sandsynligvis få den mere “blide” version, mens Toyota GR-modellen vil få den “hårde” konfiguration.
En kommende GT3-racerbil baseret på samme platform hjælper også med at gøre investeringen rentabel.
Den nye Toyota GR-superbil forventes at blive afsløret officielt den 4. december i år, med en offentlig fremvisning på Tokyo Auto Salon i januar 2026.
Toyota går mod strømmen
Toyotas beslutning om at investere massivt i en helt ny V8-motor går stik imod den generelle tendens i bilindustrien, hvor fokus primært er på elbiler.
Toyota er dog ikke helt alene om at holde fast i de store motorer.
Både Mercedes og BMW har bekræftet, at de arbejder på at tilpasse deres V8-motorer til fremtidens emissionskrav.
Også Volkswagen-koncernen, gennem Porsche, har signaleret, at V8’eren vil overleve langt ind i 2030’erne.
Den nye V8-bekræftelse fra Toyota er det seneste tegn på, at forbrændingsmotoren langtfra er død på toppen af bilmarkedet.
Det sker på et tidspunkt, hvor selv det kriseramte Porsche, som Boosted for nylig kunne fortælle, har søgt patentet helt nye og ekstreme W12- og W18-motorer i et forsøg på at genfinde fodfæstet efter en fejlslagen elbil-strategi.

