Har Lamborghini bygget sin sidste vilde superbil? Topchefen siger i hvert fald, at mærkets fremtidige modeller skal være socialt acceptable.
Der vil altid være nogen, som bare ikke kan klare synet af en superbil der glider gennem trafikken. Sådan var det, da Lamborghini gik fra at bygge traktorer til biler. Og sådan er det stadig.
Men nu mere end antyder Lamborghinis topchef Stephan Winkelmann, at det italienske mærke trække hornene til sig. I hvert siger Winkelmann til Top Gear, at fremtidens Lamborghinier skal være ‘socialt acceptable’.
LÆS OGSÅ: Politiet beslaglægger 13 biler til træf i Randers
Som eksempel fremhæver, den administerende direktør, at Lamborghini elektrificerer sine modeller, før lovgivningen kræver det. Man kan indevende, at det er at gå stik imod Lamborghinis ånd af store V10 og V12-motorer. Men ifølge Stephan Winkelmann er der ingen anden udvej.
Ingen kunder i fremtiden, hvis…
Fremtidens bilkøbere vil ikke have noget med mærket at gøre, hvis italianerne ikke tænker elektrificering ind i modelprogrammet, mener topchefen. De nuværende kunder har da også allerede lært at leve med, at Lamborghinis identitet de kommende år vil ændre sig, siger chefen.
Første skridt for Lamborghini er hybridbilen. Aventadorens afløser får godt nok V12-motor. Men dagene uden nogen som helst form hjælp er forbi. Urus og Huracan bliver også hybridbiler med tiden.
Lamborghini vil ikke direkte sige, at Lamborghini tager forbrændingsmotoren af programmet. Omvendt vil Stephan Winkelmann heller ikke garantere motorens overlevelse. Det afhænger i stedet helt af lovgiverne rundt omkring, mener han.
Mærket med base i Bologna, Italien, har allerede sagt, at man vil lancere fire nye modeller. Mindst én vil være 100 procent elektrisk.