En alvorlig fejl, der kan føre til brændstoflækage og i sidste ende brand, tvinger Stellantis til en gigantisk tilbagekaldelse. Peugeot, Opel, Citroën og Fiat-ejere er blandt de ramte.
På grund af en alvorlig og akut brandfare har bilgiganten Stellantis iværksat en omfattende tilbagekaldelse, der gælder 756.916 biler på verdensplan.
Fejlen har ifølge de tyske færdselsmyndigheder KBA allerede været skyld i mindst 11 brande.
Tilbagekaldelsen er blevet offentliggjort af de tyske færdselsmyndigheder, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA).
Alene i Tyskland er 85.642 køretøjer berørt. Det skriver Bild.
Problemet er en potentielt farlig defekt i bilernes brændstofsystem.
Fejl: Brændstof lækker ud på varme motordele
Ifølge KBA’s rapport om problemet er forbindelserne mellem højtryks-pumpen og selv slangerne i indsprøjtningssystemet ikke blevet spændt korrekt fra fabrikken.
Den fejl kan betyde, at brændstof siver ud i motorrummet. Også når bilen er tændt.
Hvis det letantændelige brændstof rammer varme motordele, er der en akut risiko for, at bilen bryder i brand under kørsel, lyder det fra myndighederne i Tyskland.
Samtidig lyder det, at advarslen ikke kun dækker over en teoretisk risiko.
Myndighedernes database viser, at der allerede er blevet rapporteret om 11 tilfælde af brand, der er direkte forbundet med denne specifikke fejl.
Peugeot, Citroën, Opel og Fiat er ramt
Fordi Stellantis-koncernen deler motorer og komponenter på tværs af sine mange mærker, er tilbagekaldelsen ekstremt omfattende.
Den dækker en lang række af de mest populære bilmærker i Europa.
De berørte mærker tæller blandt andet Opel, Peugeot, Fiat og Citroën. Også DS, Lancia og Alfa Romeo er omfattet af tilbagekaldelsen.
Alle berørte køretøjsejere vil blive informeret direkte af producenten. Hvis fejlen er til stede i Danmark, skal tilbagekaldelsen dog gå genenm myndighederne.
Stellantis-importøren Wismo Group må ikke kontakte danske bil-ejere direkte.
Løsningen på problemet er et besøg på et Stellantis’ egne eller importørens værksteder. Her vil forbindelserne til brændstofsystemet blive inspiceret og strammet korrekt for at komme risikoen for et læk til livs.
Myndighederne opfordrer ejere til at reagere straks på tilbagekaldelsen. Boosted forsøger at finde ud af, om fejlen kan være tilstede på biler i Danmark, og hvor stor tilbagekaldelsen i så fald er herhjemme.
Den nye tilbagekaldelse er den anden store sag, der rammer Stellantis på kort tid.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har koncernen også været nødt til at tilbagekalde over 900.000 dieselbiler fra Peugeot og Citroën på grund af en alvorlig fejl i deres AdBlue-system.
De tilbagekaldte biler:
| Modeller | Bygget fra og til | Antal på verdensplan | Antal i Danmark |
|---|---|---|---|
| Opel: Grandland, Corsa, Mokka, Frontera, Astra | 4. november 2022 – 24. april 2025 | 138.445 | Uafklaret |
| Peugeot :208, 308, 408, 2008, 3008, 5008 | 26. oktober 2022 – 24. april 2025 | 370.468 | Uafklaret |
| Fiat: Grande Panda, 600 | 9. februar 2024 – 17. maj 2025 | 45.137 | Uafklaret |
| Citroën: Basalt, C3, C4, C4X, C5, C5X, C5 Aircross | 27. oktober 2022 – 21. maj 2025 | 162.880 | Uafklaret |
| DS: DS3, DS4 | 27. oktober 2022 – 13. maj 2025 | 8.936 | Uafklaret |
| Lancia: Ypsilon | 18. marts 2024 – 22. april 2025 | 12.016 | Uafklaret |
| Alfa Romeo: Junior | 11. juli 2024 – 22. april 2025 | 19.034 | Uafklaret |

