Tidligere chef: Nissan er blevet et ‘kedeligt og middelmådigt mærke’

Nissans tidligere topchef Carlos Ghosn siger, at mærket er blevet kedeligt og middelmådigt. Nissan er, som det var i 1999.

Den bogaktuelle Carlos Ghosn giver i et nyt interview sin tidligere arbejdsgiver, Nissan, en hård medfart. 

Han flygtede selv i et lastrummet på et fly for ikke at blive retsforfulgt for sin rolle som overhoved for  Renault–Nissan–Mitsubishi-alliancen.

Alligevel langer den brasilianske forretningsmand Carlos Ghosn hårdt ud efter sin tidligere arbejdsgiver. Helt specfikt kalder Ghosn Nissan for et ‘kedeligt og gennemsnitligt mærke’ i et nyt interview med Fox Business.

Interviewet har Ghosn givet i forbindelse med udgivelsen af bogen Broken Alliances, som han står bag.



Faktisk, siger Carlos Ghosn, er alt gået ned ad bakke for det japanske mærke, siden han forlod det.

Rettere: han fik sparket og blev internationalt efterlyst for skattefusk i millionklassen.

– Nissan er tilbage ved, hvad det var i 1999, desværre. Efter 19 års arbejde. Et kedeligt og middelmådigt bilmærke, som kommer til at kæmpe for at finde sin plads bilindustrien, siger Carlos Ghosn i interviewet.

Han tilføjer, at man ellers var i gang med at bygge noget helt nyt med ‘en masse teknisk innovation’.

Forsvandt i en kuffert
I sin nye bog hævder Ghosn at fortælle sin side af sagen om det dramatiske exit som topchef for et bilfirma og den efterfølgende flugt fra retsforfølgelse.

Det var tilsyneladende i desperation over det japanske retssystem og dommernes opførsel, at han iværksatte sin spektakulære flugt, som fik ham til Libanon. Altså skjult i en kuffert i lastrummet på et privatfly.

Nissan producerer mange biler. Også de mere almindelige. Men GT-R lever stadig. Alligevel kalder mærkets tidligere topchef Nissan for kedelig.

Flere kilder fortæller, at Carlos Ghosn brugte tre måneder på at planlægge flugten. I Libanon nægter myndighederne, at udlevere den tidligere topchef til Japan.

Bogen “Broken Alliances” udkom tidligere i denne uge.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk