Selvom det nu er fem รฅr siden, Lamborghini pรฅbegyndte det, der endte med at blive en elektrificering af hele modelprogrammet, venter der ingen elektrisk superbil om hjรธrnet.
Det er nu fem รฅr siden, Lamborghini tog beslutningen om at elektrificere hele modelprogrammet. Men det betyder ikke, at der kommer en elektrisk superbil.
Det fortรฆller mรฆrkets tekniske direktรธr Rouven Mohr i et interview til Motor1.
Tiden er ganske enkelt ikke moden til det, mener han. Og han vil heller ikke sรฆtte noget รฅrstal pรฅ, hvornรฅr tiden eventuelt er til superbiler med det drivmiddel.
– Pรฅ nuvรฆrende tidspunkt – altsรฅ som i lige nu – er det ikke det rette tidspunkt at sende en elektrisk superbil pรฅ gaden.
– Der er en masse elbiler pรฅ markedet, som egentlig ikke har opnรฅet den store succes, siger Mohr.
LรS OGSร : Stellantis afviser โ vil ikke lรฆgges sammen tysk mรฆrke
Den tekniske direktรธr vil dog ikke sรฆtte mere konkrete navne pรฅ, hvilke biler han taler om. Men at der ikke kommer en elektrisk superbil fra Lamborghini – hverken nu eller mรฅske nogensinde – betyder ikke, at mรฆrket helt har opgivet at sende en elbil pรฅ gaden.
Faktisk er der nu mindre end fire รฅr til, at der skal stรฅ en fรฆrdig udgave af konceptbilen Lanzador ude hos mรฆrkets forhandlere. Bilen ligner en SUV, men Lamborghini selv mener, at de har taget og vil sรฆtte en grand tourer – i en sรฅkaldt 2+2-konfiguration – i produktion.
At fรฅ den bil til at skille sig ud fra mรฆngden af elbiler bliver ifรธlge Mohr den stรธrste udfordring for Lamborghinis ansatte.
– Det er klart, at en elektrisk Lamborghini er nรธdt til at have en eller anden form for spรฆndingsfaktor. Det handler ikke kun om at kunne accelerere hurtigst og have flest hestekrรฆfter.
Mohr mener, at Lamborghini kun lykkes med deres elbiler, hvis disse er lige sรฅ spรฆndende som de tilsvarende benzinbiler.
– Hvis du spรธrger mig, er der ingen idรฉ i at udstyre en Lamborghini med falske gearskift, siger direktรธren.
Lamborghini er ikke alene om at vakle, nรฅr det kommer til superbiler pรฅ strรธm. Rimac, som af indviklede veje pรฅ mange mรฅder er ejet af Volkswagen, tror รฅbenlyst ogsรฅ, at kundegrundlaget er ved at smuldre vรฆk. Heller ikke Koenigsegg eller Pagani skal have noget med elbiler at gรธre.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

