Test: Er der forskel på fælgrens?

Der findes mange fælgrens derude, men hvor gode er de egentlig? Vi tester løs og finder svaret.

Når du står nede i din lokale bilistbutik eller på tankstationen og ser det store udvalg af fælgrens-produkter, hvad skal du så vælge? Den situation har vi stået i masser af gange, så derfor har vi lavet denne test af seks forskellige produkter, så vi én gang for alle kan få opklaret, hvilken fælgrens vi skal købe.

Men er svaret så entydigt? Og er der overhovedet nævneværdig forskel på produkterne, for de indeholder vel det samme alle sammen? Det forsøger vi her at finde svaret på.

Vi allierer os med en fælgbørste, en spand vand og en højtryksrenser og går i krig. Her får du resultaterne.


SÅDAN TESTER VI DE SEKS TYPER FÆLGRENS
Hvordan tester man bedst seks forskellige produkter, så resultaterne bliver så sammenlignelige som muligt? Vi valgte at bruge den samme bils fælge til alle seks produkter. Vi delte tre fælge op i to, så der var i alt seks felter med samme mængde snavs, samme overflade osv. Vi sprayede fælgrens på, ventede det anbefalede antal minutter, rengjorde med børste og spulede af med højtryksrenser på alle felter.

MED ELLER UDEN SYRE?
Producenterne gør et stort nummer ud af at fortælle, at deres fælgrens i dag er syrefri. Den syreholdige fælgrens er uhyre effektiv, men den er også hård ved f.eks. bremsekalibre, krom-overflader og anodiserede overflader. Den ene af de testede produkter er overraskende nok med en smule syre i. Kan du gætte hvilken? Se testen på de næste sider og få svaret på det spørgsmål.

EKSPERTENS FEM RÅD


Niels Funder fra Highend Detailing i Skive deler her ud af sin store erfaring med bilpleje.

  1. Spray fælgene godt ind med syrefri fælgrens, og lad det sidde på i op til fem minutter. Sørg for, at fælgene ikke er for varme, så produktet ikke tørrer ind.

2. Spul af, gerne med højtryksrenser og gerne varmt vand.

3. Hvis nødvendigt, så spray igen et godt lag fælgrens på, og arbejd det ind med en fælgpensel eller vaskehandske på fælgens yderside. På indersiden kan du bruge en god fælgbørste med microfiber, de hedder typisk wheel woolies.

4. Spul af igen. Fælgene skulle nu gerne være rene. Hvis ikke, så bare gentag trin 3 en gang mere.

5. Tør fælgene af med et microfiber håndklæde eller med trykluft.

TIPS & TRICKS
Niels Funder fortæller, at der er stor forskel på, om det er den sædvanlige tur (som herover), eller der er tale om misvedligeholdte fælge, der skal renses i bund. Han fortæller også, at han ikke altid bruge samme type fælgrens – igen kommer det lidt an på opgaven.

Et lille Niels-trick er, at du kan bruge syrefri fælgrens til at fjerne flyverust med. Når bilen er ren, sprayes den ind. Lad det virke op til 15 minutter og spul af. Nemt og enkelt.

Endnu et smart trick er keramisk coating, siger Niels. Det går på, at når fælgene er helt rene, giver du dem en keramisk coating, så du fremover kun behøver at bruge almindelig shampoo til vask af fælgene. Coatingen klarer ofte over 1.200 grader og holder flere år. En ekstra bonus ved denne coating er, at den kan påføres rent metal uden lak, så den beskytter altså også de fælge, som har fået poleret kanterne op.

HVA’ MED TØRRING?
Som med din bils lak er det en god idé at få tørret fælgene, når de er helt rene, så du undgår kalkpletter. Det kan du gøre på flere måder. Enten ved at tørre med microfiber-klude (mest normalt) eller blæse med trykluft. Vi har også set brug af løvblæsere!

TESTEN – HVEM VINDER?

BASTA WHEEL CLEANER FÆLGRENS

  • Basta sprayes på. En lidt tynd stråle, men kraftig indikator.
  • Vi spuler af. Meget kraftig i farven!
  • Meget positivt resultat med næsten ingen farve tilbage på egerne.

Klik NÆSTE SIDE for at se næste produkt!


Reklame: