Annonce:

Test gik galt – helt ny elbil nægtede at starte

Youtuber Bjørn Nylands tur i en Citroën ë-C3 blev et mareridt. Oplevelsen bød på softwarefejl, en låst ladeport og en bil, der nægtede at køre.

Den nye Citroën ë-C3 har modtaget kritik for sin rækkevidde. Det blev bekræftet i en ny test udført af den kendte elbil-tester Bjørn Nyland.

Hele 12 ladestop var nødvendige på en 1.000 kilometer lang tur. Testen udviklede sig dog til meget mere end et spørgsmål om rækkevidde.

For Bjørn Nyland blev dagene, hvor han havde nøglerne til Citroëns nyeste elbil, en regulær prøvelse ud i elbilens mange faldgrupper.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

På en anden tur havde han sin familie med, hvilket lagde et ekstra pres på situationen.

De mange og gentagne problemer forvandlede hurtigt udflugten til en frustrerende oplevelse for alle.

Fejlene begyndte tidligt på dagen. Ved en af de første ladestationer nægtede bilen at skifte til ‘D’ i gearkassen. Det betød, at familien sad fast uden at kunne køre videre.

Bjørn Nyland forsøgte at løse problemet på flere måder. Han frakoblede ladekablet, genstartede bilens system og kontrollerede endda sikringerne. Desværre hjalp ingen af delene.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I sin dokumentation af forløbet konstaterede han, at bilen var ‘helt færdig’. Det var ganske enkelt umuligt at få den i gear og fortsætte turen.

Softwarefejl og et decideret ladekaos

Senere på dagen opstod der nye og anderledes problemer. Under et ladestop ved en McDonald’s afbrød bilen pludselig opladningen helt af sig selv.

Resultatet var, at ladeporten låste sig fast. Bilen var dermed igen blevet fuldstændig ubrugelig og kunne hverken lade eller køre.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Efter adskillige forsøg fandt Bjørn Nyland en meget usædvanlig løsning på ladeproblemet. Opladningen kunne kun fortsætte, hvis ladekablet blev holdt i en helt bestemt vinkel.

For at opretholde forbindelsen måtte kablet hvile mod en skraldespand. Med tydelig ironi bemærkede han, at “man med den bil åbenbart altid skal have en skraldespand med sig.”

Oplevelsen var så ekstrem, at Bjørn Nyland alvorligt overvejede ikke at publicere videoen fra testen. Han har efterfølgende kaldt det for sin absolut værste oplevelse med en elbil nogensinde.

Mere efter annoncen:

En elbil der var ‘helt færdig’

Selvom han forsøgte at nedtone sin kritik, da bilen blev returneret, var konklusionen klar. Forløbet havde været så kaotisk, at det ville være forkert ikke at dele erfaringerne.

De mange fejl – lige fra en bil, der ikke vil starte, til et ladesystem, der kræver en skraldespand – tegnede et billede af en bil med alvorlige børnesygdomme.

Mere efter disse links:

Det er problemer, som ikke bør findes i en ny elbil i 2025.

Den nye Citroën ë-C3 er bygget på en platform fra Stellantis-koncernen, som også bruges i andre nye elbiler.

Herhjemme var det håbet, at bilen kunne gøre sig absurd godt, fordi importøren Wismo Group har sat prisen til 175.000 kroner. Men det er det måske en grund til.

Mere efter annoncen:

I hvert fald har den nye Citroën ë-C3 mere end svært ved at imponere de ‘testpiloter’ og motorjournalister der sætter sig bag rattet.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også