TEST: Den nye Corvette? Damn, den er feeeed!

Alt er nyt og den har aldrig været hurtigere – og den lyder heldigvis stadig som en Corvette.

Hvor er vi?
Vi er i en skov syd for Frankfurt midt i Tyskland for at tage billeder, og på Autobahn A7 for at teste højfartskørsel på en strækning uden hastighedsbegrænsninger, skriver Bil Magasinet.


Hvad er det for en bil?
Chevrolet Corvette C8 Stingray er en helt ny model, der ikke deler komponenter med forgængeren. Den bygges som sine forgængere på GM-fabrikken i Bowling Green, Kentucky, og kommer til Corvette-forhandlerne i Europa i sommeren 2021.

Vi låner den første C8 i Europa, en topudstyret amerikansk bil ombygget til EU-krav. Den europæiske version er ikke gået i produktion endnu, men bliver identisk med den amerikanske bortset fra tågeforlygter, blinklys og enkelte andre detaljer.


Hvad er der sket med Corvette?
C8 er for første gang i modellens 67-årige historie en centermotorbil, hvor motoren er placeret foran bagakslen i stedet for bag forakslen. C8 er en helt ny konstruktion med to sæder, baghjulstræk, chassis i aluminium og karrosseri i kompositmaterialer.

CHEVROLET CORVETTE C8 STINGRAY Z51 Kabinen er ny og med digitale instrumenter, trykskærm i midten og et dristigt design inspireret af et flycockpit.

Hvilken motor i Corvette C8?
Teamet bag udviklingen af bilen mødtes hver mandag for at more sig over den seneste uges rygter på sociale medier om alle mulige motorkonfigurationer. Der skulle komme en biturbomotor, sagde rygtebørsen, og der har også været rygter om en 4-cylindret turbomotor med over 1.000 hk, der skulle have flået en testbænk fra hinanden.

Partrick Hermann fra GM Europa har været med til at udvikle bilen og fortæller, at det kun er rygter. Corvette C8 vil blive lanceret med LT2-motor i Europa efter sommerferien 2021.

LT2 er en videreudvikling af LT1-motoren fra Corvette C7. Den har fået tørsumpsmøring som på en racerbil for at kunne yde ensartet smøring uanset påvirkning af g-kræfter, og for at kunne bidrage til at sænke tyngdepunktet i bilen.

Han har ingen kommentarer til eventuelt kommende motorer og drivliner, da det er GM’s politik at holde den slags fortroligt.

6,2-liters V8’er UDEN trykladning
Motoren er en V8’er med et slagvolumen på 6.168 cm3 og 16 ventiler. Den yder 502 hk ved 6.450 o/min og 637 Nm ved 5.150 o/min.

Den automatisk cylinderfrakobling slår fire af de otte cylindre fra for at spare brændstof, når der ikke er behov for alle otte cylindre – det illustreres ved at et rødt ‘V8’ ikon i bunden af skærmen bag rattet bliver til et blåt ‘V4’.

Grafik: Bil Magasinet

Det er ikke muligt at høre eller mærke, at benzinindsprøjtningen slår til eller fra på fire af cylindrene, og træder man på speederen, reagerer motoren med alle cylindre på millisekunder.

CHEVROLET CORVETTE C8 STINGRAY Z51 Corvette C8 får som targa med aftagelig tagplade og roadster med elbetjent klaptag. Targa-pladen over de to stole er i aluminium, og stuves i det bageste bagagerum.

Her er hverken turbolader, kompressor eller elektrificering. Der er en lille elmotor i motorrummet i form af en startermotor, der bruges til at starte forbrændingsmotoren med, men her er ingen hybridsystemer eller lignende.

Vil du læse videre? Få fuld adgang på 1 minut

Du har forsøgt at klikke ind på en artikel, der kun er tilgængelig for medlemmer.
Bliv medlem nu og få adgang med det samme - klik her!
Bliv medlem nu!  

Allerede medlem? Log ind herunder: