TEST: Audi Q8 med kabel og 462 hk


Vil du have stor bil som opladningshybrid, tilbyder Audi nu den enorme Q8 med benzin- og elmotor, op til 47 km på el og en ydelse på op til 462 hk

Audi præsenterer plugin-hybrid varianten af Q8. Den hedder Q8 TFSI e quattro og kører op til 47 km på el. Den fås som Q8 55 TFSI e quattro med en systemydelse på 381 hk og Q8 60 TFSI e quattro med 462 hk. SUV’en er den 7. plugin-hybrid fra Audi siden midten af 2019, skriver Bil Magasinet.

Audi med benzin- og elmotor
Bilen kombinerer en V6 3,0 TFSI-benzinmotor med 340 hk og 450 Nm med en elmotor med 136 hk. Elmotoren er integreret i den 8-trins automatgearkasses hus. Her udgør den det såkaldte hybridmodul sammen med den kobling, der forbinder 3.0-liters TFSI-motoren med drivlinen.



Litium-ion-batteriet er placeret under bagagerumsbunden. Det indeholder 104 poseceller i 13 moduler. Batterisystemet opnår et energiindhold på 17,8 kWh. Det er 0,5 kWh mere end det batteri, som Q7 TFSI e quattro blev lanceret med i 2019.

Kæmpe Q8 har stil
De store bilfabrikker spytter den ene luksus-SUV ud efter den anden i øjeblikket. Den seneste har fire ringe i snuden og et Q8-skilt bagpå. Den er stor som en SUV, men sidder tættere på asfalten, og taglinjen er mere som på en coupé eller hatchback.

Men er det ikke bare en Audi Q7 i forklædning, vil de fleste nok spørge – og jo, det er det. De bygger begge på MLB-Evo-platformen og deler motorer og den grundlæggende teknik. Alligevel er de to biler meget forskellige. Q7 er en bil, som kan have plads til hele familien, eftersom den også fås med syv sæder. Q8 handler mere om stil og luksus. Og det starter, ligeså snart du griber i døren.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Vil du læse videre? Få fuld adgang på 1 minut

Du har forsøgt at klikke ind på en artikel, der kun er tilgængelig for medlemmer.
Bliv medlem nu og få adgang med det samme - klik her!
Bliv medlem nu!  

Allerede medlem? Log ind herunder: