Test af ny Renault Arkana: “For første gang i mit liv vil jeg hellere køre i Eco-mode”

Test af Renault Arkana

Det går ikke helt som ønsket for Renault i øjeblikket, og det skal en ny model på det danske marked være med til at rette op på. Navnet er Arkana, og Kasper Erling har som en af de første herhjemme været bag rattet af bilen – som han helst vil køre i Eco-mode. Herunder får du svaret på hvorfor.

Første halvår af 2021 så ikke ret godt ud for Renault i Danmark. Salget faldt med hele 27 procent sammenlignet med første halvår 2020. En af årsagerne er blandt andet, at Renault som så mange andre virksomheder er ramt af den globale computerchip-krise, og derfor har leveringstiderne været lange.

Men Renault mangler også en populær større bil, hvor de førhen havde Laguna og især Scenic som eftertragtede varer. Laguna-efterfølgeren Talisman og Scenic er i dag helt væk fra modelprogrammet. Det er kun Kadjar, der har noget størrelse, men den har rigtig mange konkurrenter – hvor især dansker-darlingen Nissan Qashqai er en stærk, japansk fugl at vippe af pinden.


Test af Renault Arkana

Så med andre ord er det på tide, at Renault prøver noget nyt. Og derfor har undertegnede været bag rattet af den helt nye Renault Arkana, der kommer til Danmark om få uger. Men helt ny er den faktisk ikke – jo, i Danmark er den, men modellen har kørt et par år i Rusland.

Hvad kalder man sådan en model?
Hvad er det så for en størrelse? Renault kalder selv modellen for en sportslig SUV. Men begreber som SUV coupé eller crossover coupé er heller ikke forkerte. Og nej, det er jo ikke en coupé i klassisk forstand, men den skrånende D-stolpe giver et coupé-look. Som du også kender fra eksempelvis de noget mere luksuriøse modeller som BMW X6 og Mercedes GLC Coupé.

Hvilket i vores verden ikke er noget dårligt sted at kigge hen, når man gerne vil have succes med en lidt anderledes SUV-model, der ikke bare ligner alle de andre på markedet.

Renault Arkana sammenligning med BMW og Mercedes
Her kan du se, hvad jeg mener med, at Arkanas designere måske har skævet lidt til BMW og Mercedes.

Det er dog ikke hverken BMW eller Mercedes, der er de egentlige konkurrenter til Arkana. Selv nævner Renault modeller som Kia X-Ceed, Toyota C-HR og Citroën C4 som konkurrenter. Og skulle jeg på stående fod vælge mellem de fire modeller, valgte jeg faktisk Arkana. Designet er modigt, men stadig umiskendeligt Renault med C-Shape-lygterne, de store logoer, kromlisterne på siden osv. Og så gør det da ikke noget, at tankerne falder på tyske biler med en pris, der er flere gange højere, når øjnene falder på bilen.

Hvor stor er den så?
Arkana har efter min mening en fornuftig størrelse. Ikke for stor, ikke for lille. Hvis du forestiller dig en Kadjar, så lægger du 8 cm til i længden, gør den 4 cm lavere og 3 cm bredere. Så har du en Arkana. Der er fornuftigt med plads til folk på for- og bagsæder. Måske ikke til basketballspillere på to meter på bagsædet, da det skrånende tag ikke giver hovedplads i stride strømme. Men jeg er 1,83 cm med strit-frits, og det går fint på bagsædet.

Resten af kabinen føles lækker, og her er godt med udstyr. Stor skærm (ikke i Zen), trådløs ladning af mobilen, altid automatgear, automatisk nødbremse, fartpilot, håndfrit nøglekort og meget andet gør køreoplevelsen behagelig og sikker.

Valget af motorvariant er simpelt. Der findes en E-Tech hybrid med 145 hk og en Tce mildhybrid med 140 hk. Begge med automatgear. Herunder tre forskellige udstyrsniveauer. Zen, Intens og R.S. Line.

Test af Renault Arkana

Irriterende mange omdrejninger
Og nu kommer vi til det, som du blev lovet svar på i starten af artiklen. For bilens tre køreprogammer – My Sense, Sport og Eco – er i princippet en fin idé, som også virker udmærket i de fleste andre biler – især i sportslige modeller. Men i en Renault er programmerne My Sense og Sport indstillet sådan, at bilen tager ret mange omdrejninger ved bare det mindste dap på speederen.

Hvilket selvfølgelig er meningen ved sportslig kørsel. Problemet er bare, at det er skrækkeligt irriterende at høre på, når gearkassen tvinger en masse omdrejninger ud af den lille motor, bare du tænker på at røre speederen. Med fare for at dine medtrafikanter kommer til at tro, at du er en 90-årig dame, der ikke kan køre bil.

Og helt ærligt, hvornår har du nogensinde brug for at holde omdrejningerne højt oppe for at kunne accelerere maksimalt på et splitsekund – i en højbenet familiebil? Aldrig. Så for første gang i mit liv må jeg indrømme, at jeg hellere vil køre i Eco-mode end i nogle af de andre køreprogrammer. Her holdes omdrejningerne nede, og den skifter kun ned i gear, hvis det virkelig er nødvendigt. Præcis som det skal og bør være. Især i en hybridbil.

Test af Renault Arkana
Eco-mode er overraskende nok Kasper Erlings foretrukne køreprogram i Renault Arkana.

Hvad koster Arkana?
Renault har prissat Arkana til 278.990 kr. for en Tce 140 hk Zen-model, som er billigste version. Men du skal helt klart vælge en E-Tech hybrid i enten Intens eller R.S. Line. De koster 309.990 kr. eller 331.990 kr., og her får du tonsvis af udstyr og hybrid-fordelene.

Bemærk, at Arkana ikke er en plugin-hybrid, og det vil ikke blive en option senere. Så ingen kabler og ladere her – bilen klarer selv opladningen. Hvilket betyder, at den desværre ‘kun’ kører 20 km/l og ikke det dobbelte, som vi kender det fra plugin-hybrider. Men Arkana kan stadig snige sig lydløst frem som en ninja. Bare ikke så lang tid ad gangen.

Mere info på www.renault.dk

Test af Renault Arkana



Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk