Forside Blog

Porsche 911 som stationcar sættes i produktion

Har du nogensinde drømt om en Porsche 911 som stationcar? Det har kunderne hos Indecent Vehicles, som nu sætter modellen i produktion.

Porsche har aldrig selv turde gøre 911 til en stationcar. Men nu gør et andet firma forsøget. Specialbyggeren Indecent Vehicles har bekræftet, at firmaets Porsche 911 Shooting Brake er på vej mod produktion.

Projektet begyndte som digitale billeder på sociale medier, hvor reaktionen ifølge Indecent Vehicles var så positiv, at firmaet nu vil bygge bilen. Den færdige model skal efter planen vises frem i andet kvartal 2027.

Selv om formen minder om en stationcar, bliver der næppe tale om en enormt praktisk 911. Motoren bliver nemlig fortsat siddende bagtil, så den lange taglinje giver ikke nødvendigvis et kæmpe bagagerum. Indecent Vehicles indrømmer da også, at bilen først og fremmest handler om udseende.

De foreløbige billeder viser brede skærme, ekstra spoilere og en lang, faldende taglinje. Det er præcis den slags ombygning, der kan få Porsche-purister til at rynke på næsen.

Indecent Vehicles har tidligere bygget markante Porsche-projekter på både 997- og 991-generationerne. Firmaet har blandt andet lavet brede bodykits, safari-ombygninger, moderne slant nose-fortolkninger og ekstreme vinger. En 911 Shooting Brake passer derfor meget godt ind i virksomhedens navn.

Porsche 911 som stationcar sættes i produktion
Foto: Indecent Vehicles

Kan 911 Stationcar blive et samlerobjekt?

Porsche har tidligere leget med mere praktiske karrosseriformer på modeller som Panamera Sport Turismo og Taycan Cross Turismo. Men 911 har mærket holdt langt væk fra den slags. Det er netop derfor, projektet her skiller sig ud.

Hvis Indecent Vehicles holder fast i de begrænsede produktionsplaner, kan bilen hurtigt blive et samlerobjekt. En 911 med shooting brake-form er usædvanlig nok i sig selv. Og når den samtidig bygges af et nichefirma i meget få antal, bliver den næppe billig.

Indecent Vehicles har endnu ikke meldt pris, tekniske specifikationer eller præcist produktionsantal ud. Men hvis bilen ender på vejene, bliver den en af de mest opsigtsvækkende Porsche 911-ombygninger i nyere tid.

Porsche 911 som stationcar sættes i produktion
Foto: Indecent Vehicles

Bildele-gigant går konkurs efter 120 år – 320 folk mister jobbet

0

Tysk bilindustri er ramt af endnu en konkurs. Denne gang går det udover en maskinfabrikant, der lukker dørene efter 120 år. Baggrunden er et drastisk fald i antallet af ordre.

Hverdagen i tysk bilindustri er fyldt med konkurser i øjeblikket.

Senest har den 120 år gamle virksomhed Paul Köster GmbH i Nordrhein-Westfalen meldt ud, at det er slut. På den måde er 320 arbejdspladser truet.

Virksomheden, der lever af at fremstille specialmaskiner til bl.a. gearkasser, drejer nøglen om, fordi antallet af ordre er faldet drastisk. Lige nu kører virksomheden dog videre under administration, lyder det fra ledelsen ifølge Bild.

Flere af virksomhedens faste kunder er inden for de seneste to år selv gået konkurs, og nu er det ikke nok at lave. I hvert fald ikke nok til at betale alle regninger og lønsedler.

Foreløbig er virksomheden og de ansattes løn sikret i tre måneder gennem Tysklands svar på lønmodtagernes garantifond. Men herefter ser fremtiden usikker ud.

Det er især bilmærkernes mindre og færre ordre, der får de tyske underleverandører til at kollapse på stribe. At bilkoncernerne har mindre fart på, er dog ikke kun noget der kan mærkes syd for grænsen.

Det spiller en rolle lige her i Danmark. Boosted har tidligere kunnet fortælle, hvordan industrigiganten Bosch har lukket en af sine virksomheder i Esbjerg.

Det kostede 77 ansatte jobbet. Og i 2025 lukkede en Borg Automotive sin danske afdeling i Støvring. Desuden gør færre ordre fra Volkswagen-koncernen så ondt i Tønder, at 45 ansatte har mistet deres job på en helt tredje fabrik.

Tilbage i Tyskland forsøger Paul Köster GmbH under såkaldt selvadministration at redde forretning og eller finde en køber. Hvis ikke er 320 arbejdspladser gået tabt.

Andre steder – som eksempelvis hos gearkasseproducenten ZF – står den på alvorlig slankekur de næste mange. For som Boosted allerede har kunnet fortælle, skal tyskerne henover de næste år spare mere end 40 milliarder kroner på driften.

Ny undersøgelse: Gamle knallerter er steget voldsomt i værdi

0

Klassiske knallerter er blevet eftertragtede samlerobjekter. På ét år er gennemsnitsprisen steget hele 43 procent. Så tjek lige skuret!

Har du en gammel knallert stående i skuret, kan det være en god idé at kigge lidt nærmere på den. Nye tal fra genbrugsplatformen Tradera viser, at klassiske knallerter er blevet markant mere eftertragtede de senere år. Salget er steget 16 procent i foråret 2026 sammenlignet med samme periode sidste år.

Ser man to år tilbage, er udviklingen endnu mere tydelig. Her er salget af knallerter steget 31 procent. Samtidig er antallet af nye annoncer vokset med 17 procent, så flere ejere forsøger nu at få solgt de gamle maskiner.

Det mest opsigtsvækkende er dog priserne. Ifølge Tradera er gennemsnitsprisen for en solgt knallert steget 43 procent på bare ét år. Prisen er gået fra omkring 4.600 kr. til cirka 6.600 kr.

Nostalgien for knallerter driver priserne op

For mange danskere er knallerten forbundet med frihed, sommer og de første ture uden forældrene på bagsædet. Den følelse er nu blevet penge værd. Samlere i hele Norden går målrettet efter de modeller, de selv drømte om eller kørte på som unge.

“Vi ser en klassisk kombination af nostalgi og samlerværdi,” siger Jennifer Geertsen Bro, marketingchef for Tradera i Danmark.

Hun peger på, at mange af køberne voksede op med modellerne og nu har både lysten og økonomien til at købe dem igen. Det driver både efterspørgslen og priserne op.

Interessen samler sig især om kendte europæiske mærker fra 1960’erne, 1970’erne og begyndelsen af 1980’erne. Puch, Zündapp, Gilera og Crescent er blandt de navne, der stadig vækker noget hos entusiasterne. Især restaurerede eksemplarer kan trække høje bud.

Zündapp topper prislisten

Puch er et af de mest legendariske mærker. Modeller som Puch Dakota og Puch Florida har for længst fået kultstatus blandt knallertfolk. Zündapp står også stærkt og forbindes ofte med tysk kvalitet, solid teknik og en mere eksklusiv følelse end flere af konkurrenterne.

Gilera trækker på italiensk design og racerarv, mens svenske Crescent især huskes som en praktisk og udbredt knallert i Skandinavien.

“De fleste af de knallerter, folk husker med varme i dag, stammer fra 1970’erne,” siger Jennifer Geertsen Bro. Hun kalder dem en del af europæisk design og ungdomskultur.

De dyreste knallerter, der blev solgt på Tradera i foråret, var alle Zündapp-modeller. Øverst ligger en Zündapp KS 125 fra 1980 til cirka 42.400 kr. Derefter følger en Zündapp KS50 fra 1969 til cirka 38.600 kr. og en Zündapp KS50 fra 1972 til cirka 37.900 kr.

Også en Zündapp KS 50 med KS 125 WC-motor blev solgt dyrt. Den indbragte cirka 37.600 kr. En Zündapp KS50 517 fra 1973 nåede cirka 36.600 kr.

For danskere med en gammel knallert i garagen kan timingen derfor være ret god. Det, der i årevis har samlet støv, kan pludselig være blevet et eftertragtet samlerobjekt. Især hvis mærket på tanken hedder Zündapp, Puch, Gilera eller Crescent.

Putins nye ‘russiske bil’ er i virkeligheden kinesisk 1:1

0

Ruslands svar på Mercedes hedder Aurus Motors. Men Vladimir Putins præsidentvogn er i virkeligheden en kinesisk Hongqi H9 med andre emblemer.

Russerne vil gerne have det til at se stort og voldsomt ud. Men i virkeligheden har de fået hjælp af kineserne til Vladimir Putins præsidentvogn.

Aurus Motors er et på papiret russisk bilmærke, der blev grundlagt i 2018. Altså er det cirka lige så gammelt – eller ungt om man vil – som mange af de kinesiske konkurrenter.

Det statsejede kinamærke Hongqi er dog Kinas ældeste bilmærke overhovedet. Og så har de en 1:1-kopi af sedanmodellen H9 kørende rundt i Rusland.

Russerne kalder den dog Senat 900. Bilen har netop fået et facelift med en anden kølergrill, nye forlygter og en anden kofanger. Men det har H9’eren også.

Putins nye 'russiske bil' er i virkeligheden kinesisk 1:1
Kan du se ligheden? Det er Putins bil til venstre.

Faktisk er Senat 900, der gør det ud for Putins officielle præsidentbil, borset fra et andet logo en 1:1-udgaven af Hongqi H9. Der er ifølge Carscoops, som har sammenlignet de to biler med hinanden, ikke noget at tage fejl af.

Historien om Aurus skulle være russeren egen idé helt tilbage fra 2013. Det var dog ikke før 2021, at mærket kunne bygge de første biler.

Særligt ikke når man ser på den faceliftede udgave. Motoren er der heller ikke rørt ved. For hvor Hongqi i Danmark kun har elbiler på programmet, er både den russiske og kinesiske Senat 900/H9 udstyret med en 3-liters V6’er med turbo og 326 hestekræfter.

Koblet til en 8-trins automatgearkasse er det nok til en 0-100 km/t-tid på 6,5 sekunder. Produktionen er sådan set allerede begyndt.

Det hele foregår på Toyotas tidligere fabrik i St. Petersborg og til en pris fra 12 millioner rubler eller 1,1 millioner danske kroner. Så har bilen til gengæld kun fire sæder.

Putins nye 'russiske bil' er i virkeligheden kinesisk 1:1
Kan du se ligheden? Det er Putins bil til højre.

EU-land vil forbyde opladning af elbiler om aftenen

Hvis det står til elselskaberne, skal deres kunder forbydes at oplade deres elbiler om aftenen. Opfordringen gør ikke overraskende bilisterne vrede.

Hollænderne skal hjælpe til med at reducere belastningen på deres eget elnet.

Og hvis det står til de nationale elselskaber skal det ske gennnem tvang. Bilisterne skal ganske enkelt forbydes at lade op i aftentimerne.

Hvor hollænderne – og for den sags skyld danskerne – nok ikke kan undgå at lave aftensmad eller vaske tøj i de timer, hvor strømmen er dyrest, fordi fleste bruger den, kan elbilen godt undværes.

– At lave aftensmad mellem klokken fire og ni eller vaske tøj, det kan man måske ikke undgå. Men med en bil er man meget mere fleksibel, siger Rutger de Croon fra sammenslutningen af de hollandske elselskaber ElaadNL til AD.

Lige nu kører hollænderne rundt i to millioner elbiler. Det tal forventes at være vokset til mindst otte millioner inden for få år. Og det er ikkke sikkert, landets elnet kan holde til den slags.

I Danmark er vi nogenlunde på forkant med det problem, hollænderne har. Selvom det ikke er forbudt at lade elbilen om mellem eksempelvis kl. 16 og 21, er det belagt med de absolut højeste såkaldte nettariffer at bruge strøm på de tidspunkter.

Herhjemme er der tre nettarif-zoner. Den laveste prise er mellem 00:00 og 06:00, det bliver lidt dyrere mellem 06:00 og 17:00, mens det er absolut dyrest resten af døgnet.

Men i Holland vil man altså gå endnu længere end bare at gøre strømmen dyrere. Hos FDM advarer man da også, om at elnettet i Danmark riskerer at lide overbelastning.

Det er på grund af elbilerne, men det er nu ikke, fordi elbil-ejerne bruger strøm, det er den måde, strømmen bliver leveret på. Hurtigere ladestandere i det offentlige rum presser nemlig også elnettets kapacitet.

Men som Boosted også har kunnet fortælle, er meget hurtigere ladestandere på vej. BYD vil eksempelvis etablere et netværk af 1.500 kW-ladere i hele Europa. Men det bliver ekstremt dyrt. Også for bilisterne.

Nye tal: Billige brugte biler er nærmest forsvundet i Danmark

0

Nye tal fra AutoUncle viser, at udbuddet af brugte biler under 150.000 kr. hos danske forhandlere er mere end halveret på bare fem år.

Det bliver sværere og sværere at finde en billig brugt bil hos danske forhandlere. Nye tal fra AutoUncle viser, at udbuddet af brugte biler under 150.000 kr. er faldet fra godt 6.500 biler i 2021 til knap 3.000 biler i 2026.

Det svarer til et fald på 55 procent på bare fem år.

Med andre ord er den klassiske billige brugte bil ved at blive langt sværere at få fat i. Det rammer især bilkøbere, der tidligere gik efter modeller som VW Polo, Peugeot 208, VW Up!, Ford Fiesta eller Toyota Aygo.

‘Folkebilerne’ forsvinder fra brugtmarkedet

Ifølge AutoUncle er det ikke først og fremmest priserne, der er problemet. Problemet er, at der er langt færre biler at vælge imellem.

I andet kvartal 2021 solgte danske forhandlere godt 9.300 brugte eksemplarer af VW Polo, Peugeot 208, VW Up!, Ford Fiesta og Toyota Aygo.

I første kvartal 2026 var tallet faldet til knap 2.900 biler. Det svarer til et fald på 68 procent.

“Det er blevet markant sværere for prisbevidste bilkøbere at finde en billig brugt bil, der passer til budgettet,” siger Mads Nørgaard, markedsanalytiker hos AutoUncle.

Han peger på, at de klassiske folkebiler ikke nødvendigvis er blevet voldsomt dyrere. Der er bare langt færre af dem.

En brugt Peugeot 208 havde ifølge AutoUncle en medianpris på 99.900 kr. i 2021. I 2026 var prisen faldet til 84.900 kr. Ford Fiesta er i samme periode faldet fra 104.900 kr. til 84.900 kr.

Elbiler erstatter ikke de billige biler

Forklaringen findes især i skiftet til elbiler for de nye biler. Når nybilsalget flytter sig væk fra små benzin- og dieselbiler, rammer det brugtmarkedet nogle år senere.

Der kommer ganske enkelt færre nyere, billige benzin- og dieselbiler ind hos forhandlerne. Samtidig er flere populære modeller forsvundet helt.

Ford stoppede produktionen af Fiesta i 2023, og Volkswagen lukkede også Up! samme år. Men faldet rammer også modeller, der stadig findes på markedet.

Elbilerne fylder til gengæld meget mere end tidligere. Hos danske forhandlere er antallet af billigere brugte elbiler vokset fra omkring 350 til knap 5.900 biler i kvartalet.

Førstegangskøbere får det sværere

For førstegangskøbere og unge familier ændrer markedet sig markant. Tidligere var det relativt let at finde en nyere brugt benzinbil til 60.000 til 100.000 kr.

I dag er udvalget mindre, og mange af elbilalternativerne kræver et større budget.

“Danmarks omstilling til elbiler går hurtigt, og det er grundlæggende positivt,” mener Mads Nørgaard.

“Men den har også en bagside: Den billige brugte benzinbil, som mange førstegangskøbere og prisbevidste familier tidligere kunne finde hos forhandlerne, bliver sværere at få fat i.”

Udviklingen presser også bilforhandlerne. Billige benzin- og dieselbiler har i mange år været en vigtig del af lageret og en nem vej ind i bilmarkedet for mange kunder. Nu skal forhandlerne finde ud af, hvilke billigere elbiler der kan overtage rollen.

Men ifølge AutoUncle er markedet der ikke helt endnu.

“Elbilerne kommer ind, men de erstatter endnu ikke de klassiske folkebiler en til en, hverken på pris, volumen eller kundernes tryghed,” siger Mads Nørgaard.

Ny Kina-elbil klar til august: Her er de danske priser

0

Leapmotor B05 lander snart i Danmark. Mærket lover masser af udstyr til lave priser. Her er detaljer og priser.

Leapmotor er klar til kamp på det danske marked. Den nye elbil B05 får en dansk startpris på 179.990 kr. og lander hos forhandlerne i slutningen af august. Men priserne lander hurtigt over 200.000 kr., hvis du vil have ekstra rækkevidde og mere udstyr.

Basismodellen hedder B05 LIFE og får et batteri på 56,2 kWh. Rækkevidden er op til 401 km efter WLTP-normen. Her tilbydes udstyr som 14,6 tommer infotainmentskærm, 8,8 tommer digital instrumentering, trådløs Apple CarPlay og Android Auto samt 19 tommer alufælge.

Derudover får billigste udgave 360 graders kamera, adaptiv fartpilot, varmepumpe, batteriforvarmning via app, OTA-opdateringer, app-styring og NFC-nøglekort. Det er et ret højt udstyrsniveau i en bil til under 180.000 kr. og gør B05 til en direkte udfordrer i den billige ende af elbilmarkedet.

Ny Kina-elbil klar til august: Her er de danske priser
Foto: Leapmotor

Topmodellen koster 209.990 kr.

Vil du have mere rækkevidde, hedder næste trin B05 LIFE PROMAX. Her vokser batteriet til 67,1 kWh, mens rækkevidden stiger til op til 482 km. Prisen er 199.990 kr., og udstyrsniveauet svarer til LIFE-versionen.

Topmodellen DESIGN koster 209.990 kr. og får samme store batteri samt op til 482 km rækkevidde. Her lægger Leapmotor blandt andet panoramaglastag med elektrisk solskygge, elektrisk justerbare forsæder, kunstlæder, sædevarme, ratvarme, 12 højttalere og ambientebelysning med 64 farver oveni.

DESIGN får også tonede ruder, regnsensor og automatisk foldbare sidespejle. Leapmotor mener selv, at udstyrspakken normalt forbindes med biler i højere prisklasser. Set op mod prisen er det svært at modsige.

Ny Kina-elbil klar til august: Her er de danske priser
Foto: Leapmotor

Baghjulstræk og 218 hk i Leapmotor B05

Leapmotor B05 er udviklet i samarbejde med Stellantis’ globale chassis-team og er afstemt til europæiske kørselsforhold, fortæller de. Bilen bygger på en baghjulstrukket platform med vægtfordeling på 50:50. Undervognen består af McPherson-forhjulsophæng og multilink-baghjulsophæng.

B05 bygger på en såkaldt Cell-to-Chassis-konstruktion, hvor batteriet er integreret direkte i bilens struktur. Ifølge Leapmotor skal løsningen give bedre pladsudnyttelse, lavere vægt og øget karrosseristivhed. Energiforbruget starter ved 15,8 kWh pr. 100 km.

DC-hurtigladning understøttes med op til 174 kW. Bilen får også 21 førerassistentsystemer, syv airbags og et karrosseri med en torsionsstivhed på 34.500 Nm pr. grad.

Via appen kan føreren blandt andet styre klima, planlægge opladning og bruge telefonen som digital nøgle.

Leapmotor B05 introduceres i Danmark i slutningen af august. Modellen kan opleves hos mærkets 44 autoriserede forhandlere over hele landet. Med en topmodel til lige over 200.000 kr. kan B05 blive en af årets mest interessante billige elbiler.

Elias’ 28 år gamle dieselbil kører 2.400 kilometer på én tank

0

Ingen kan rigtig følge med Elias Rischmüller. I hvert fald ikke når det kommer til økonomien i hans 28 år gamle Volkswagen Passat B5. Den 1,9-liters dieselhakker kører 2.400 kilometer på den samme tank.

Elias Rischmüller kan komme langt i sin 24 år gamle Volkswagen Passat B5 1,9 TDI.

Meget langt faktisk. Hele 2.400 kilometer er det lykkedes ham at vride ud af den samme tankfuld diesel. Og han har sådan set gjort det før.

For lidt mere end et år siden vred han 1.913 kilometer ud af tanken, før bilen ikke kunne komme længere. I år har satte han sig for at komme endnu længere; og mission succes.. som man vistnok siger.

For at få det til at lykkes skulle Rischmüller i snit holde et forbrug omkring 3 liter pr. 100 kilometer. Eller hvad der svarer til 33,33 liter pr. kilometer.

Det har dog sine omkostninger at køre så langt. For det første blev dieseltanken fyldt med et additiv i brændstoffet. Desuden fik bilen et set nye og mere aerodynamiske forlygter – tro det eller ej. Det findes til en bil fra 1998.

Bilen blev desuden monteret med nogle specialfælge, der mindsker rullemodstanden. I hvert fald i teorien.

– Jeg tror, ​​vi næsten vil kunne nå Norge, siger han.

Bilen blev fyldt til randen med i alt 61,68 liter diesel. Et par trick, som lukkede luftbobler ud af tanken, fik dog glemt yderligere 5 liter diesel ind på samme plads.

Og så begyndte han ellers at køre med en snitfart på 80 km/t fra Tyskland mod sit mål; den nordlige polarcirkel i Sverige. Trætheden – ikke i Passaten men hos Elias – meldte sig efter de første 1.400 kilometer.

Men frem kom bilen og Elias. Efter 2.400 kilometer var der stadig diesel tilbage i tanken. Men Elias? Han tager aldrig turen igen.

Dermed med at ‘hyper mile’ en bil, som det hedder på godt dansk, er i øvrigt ikke så lille en ting. I oktober 2025 offentliggjorde Skoda, det er var lykkedes europamesteren i rally at køre over 2.800 kilometer på én tank diesel i en Superb Combi 2,0 TDI.

Trump-aftale kan gøre din benzin og diesel markant billigere

0

En ny aftale mellem USA og Iran sender olieprisen ned. Men bilister skal næppe regne med billig benzin lige med det samme.

Bilister har de seneste måneder mærket højere priser på benzin og diesel. Nu kan der være et lille pusterum på vej. En ny aftale mellem USA og Iran har mandag morgen sendt olieprisen markant ned.

Ifølge Financial Times skal en to måneders forlængelse af våbenhvilen underskrives i Genève på fredag. Med i aftalen er en gradvis genåbning af Hormuzstrædet, som er en af verdens vigtigste passager for oliehandel.

Som reaktion på nyheden faldt olieprisen mandag morgen til 83,21 dollar pr. tønde. Det svarer ifølge Trading Economics til et fald på 4,7 procent. Samtidig steg flere asiatiske aktiemarkeder kraftigt.

Hormuz skal åbnes igen

Hormuzstrædet har enorm betydning for energimarkederne. Normalt passerer omkring en femtedel af verdens oliehandel gennem området. Når trafikken bliver forstyrret, kan olieprisen derfor hurtigt stige og ramme bilister ved tankstationerne.

Ifølge Donald Trump bliver den amerikanske flådeblokade ophævet som en del af aftalen. Iran skal samtidig åbne for passage uden afgifter og rydde området for miner. Netop minedelen kan dog blive en stor praktisk udfordring.

Irans Revolutionsgarde hævdede i april, at der var udlagt søminer på et område på 1.400 kvadratkilometer.

Før verdens rederier igen sender skibe sikkert gennem ruten, skal tilliden genopbygges. Ifølge Financial Times kan oprydning og logistik tage uger.

Billigere benzin er ikke garanteret

Selv om olieprisen falder, er det ikke sikkert, at danske bilister mærker en hurtig effekt. Brændstofpriser afhænger også af afgifter, dollarkurs, raffinering, transport og selskabernes prissætning. Derfor kan lavere oliepris være længe om at slå igennem ved standeren.

Aktiemarkedet reagerede dog positivt på nyheden. Japanske Nikkei steg 4,99 procent, mens Sydkoreas Kospi steg 5,6 procent. De toneangivende kinesiske indeks steg mere forsigtigt med under én procent.

Aftalen løser heller ikke alle problemer. Våbenhvilen skal føre til en ny forhandlingsrunde på 60 dage, hvor parterne blandt andet skal diskutere Irans atomprogram. Samtidig står det åbent, hvordan Israel vil forholde sig til aftalen.

For bilister i Danmark betyder det dog, at risikoen for endnu dyrere olie er blevet mindre her og nu. Men hvis Hormuzstrædet ikke åbner hurtigt og stabilt, kan presset på brændstofpriserne vende tilbage.

Tesla ydmyger kinesisk konkurrent – tjener 5 gange mere

0

Tesla kan både lave penge på elbilerne og sine ansatte, hvis løn tjener sig selv ind mere end 5 gange i forhold til den nærmeste konkurrent, viser ny analyse.

Tesla tjener mere end 5 gange mere end BYD pr. ansat, hvilket udstiller en gigantisk forskel i effektivitet.

Selvom den kinesiske bilgigant BYD har overhalet Elon Musks Tesla som verdens største elbilmærke, halter kineserne voldsomt bagefter på indtjeningen pr. medarbejder.

Det fremgår af analyse, som BestBrokers står bag.

Her har man finkæmmet regnskabstallene fra verdens 200 største børsnoterede selskaber for at beregne den reelle indtjening.

Resultatet viser en benhård og direkte kollisionskurs mellem to vidt forskellige forretningsmodeller. Tesla drives med en langt mere strømlinet og automatiseret struktur end flere af konkurrenterne.

Opgørelsen viser i kroner og øre, at Tesla i gennemsnit henter 195.000 danske kroner i overskud for hver eneste ansat. Det tal står i skærende kontrast til de flere af de kinesiske konkurrenter.

BYD er godt nok markedsledende hjemme i Kina. Men det koster på indtjeningen.

Mærket må nøjes med et beskedent overskud på blot 37.000 danske kroner pr. medarbejder. De kinesiske samlebånd drives med en ekstrem mængde manuel arbejdskraft i hallerne.

Toyota snupper den finansielle føring

Af de 200 største selskaber på verdensplan på tværs af industrier, formår kun tre bilproducenter at klemme sig ind på listen.

Det drejer sig om giganterne Toyota, Tesla og den kinesiske udfordrer BYD.

Den japanske bilgigant Toyota snupper den absolutte føring på listen, når det gælder ren finansiel effektivitet pr. medarbejder. De japanske fabrikker genererer svimlende 580.000 danske kroner rent overskud pr. ansat hvert år.

Rapporten anslår desuden, at Toyota skovler syv millioner danske kroner ind i nettoprofit omtrent hvert 17. minut. Altså døgnet rundt. Den ekstreme indtjening afspejler årtiers benhård optimering af produktionen.

En ting er tal, noget andet er virkeligheden. For som Boosted også har kunnet fortælle, slår de japanske bilmærker i fællesskab nu en række alarmer.

Flere af dem siger, at det ikke er sikkert, at de overhovedet overlever det nuværende kapløb i bilindustrien.

Her er det dyrere at køre for langsomt end for hurtigt

I Tyskland kan bøden for at køre for langsomt på eksempelvis Autobahn være fire gange højere end det at gøre for hurtigt samme sted. Bøden giver dog mening.

Det kommer som et chok for mange bilister.

Men i Tyskland kan det være op 4 gange dyrere at køre for langsomt end for hurtigt på landets veje. Eksempelvis på Autobahn.

En mindre fartoverskridelse på op til 10 kilometer i timen uden for byerne koster 150 kroner i bøde. Men hvis en bilist samtidig blokerer det hurtige venstrespor, stiger regningen markant.

En unødig blokering udløser en kontant bøde på cirka 600 kroner. Det er fire gange så dyrt som at træde en smule for hårdt på speederen.

Udover den økonomiske lussing udløser forseelsen også en straf, der svarer til et klip i kørekortet efter danske regler. Det fremgår af de officielle tyske regler på området.

Mange tror fejlagtigt, at lav fart altid er ensbetydende med sikker kørsel på motorvejen. Det tyske politi betragter dog de langsomme biler som en direkte fare for trafiksikkerheden.

Blokering af venstre spor er direkte ulovligt

Der er ingen generel minimumshastighed for almindelige personbiler på den tyske autobahn. Færdselsloven slår dog fast, at ingen må køre så langsomt, at de hindrer andre i at komme frem.

I hvert fald ikke uden gyldig grund.

Hvis man blot triller afsted i højre spor uden at genere nogen, koster det en mindre bøde på 150 kroner. Men så snart man trækker ud til venstre og spærrer, klapper fælden for alvor.

Herhjemme i Danmark findes der lignende regler for den type adfærd, men straffen er skruet helt anderledes sammen. Der findes heller ikke en fastsat minimumshastighed for personbiler på motorvejene.

Færdselsloven herhjemme foreskriver dog præcis samme princip om at udvise hensyn over for de medbilister, man deler vejen med. Man må ikke køre unødigt langsomt eller bremse pludseligt uden grund.

På den anden side er det et lovkrav, at et køretøj på en dansk motorvej som minium skal kunne køre 50 km/t. Hastigheden skal dog ikke nødvendigvis op på 50 km/t.

Reglen udelukker effektivt langsomme traktorer og alle typer af knallerter.

Glemmer du højre, koster det 1.000 kroner

Dertil kommer den velkendte regel om altid at holde til højre, så snart en overhaling er afsluttet.

Mange danskere glemmer at trække ind igen, hvilket skaber unødige køer og farlige situationer. At ignorere reglen om at holde til højre koster i dag en fast bøde på 1.000 kroner herhjemme.

Der findes dog andre steder, hvor det eksempelvis er gjort ulovligt at blinke i en rundkørsel. Argumentet er, at det skaber mere forvirring, end det gavner andre i trafikken.

Biltræf udløser massive bøder efter 16 år i fred

I 16 år har et hav af amerikanerbiler kunnet holde i fred, når der var biltræf. Men det sluttede brat sidste år, hvor kommunens p-vagter fik besked på at uddele afgifter.

I 16 år har det været amerikanerbiler så langt øjet rækker i den svenske by Hallstahammar.

Det kan dog snart være slut. Sidste år blev træffets deltagere nemlig mødt af byde af p-afgifter fra kommunale p-vagter, der var blevet bedt om at rykke ud på det græsareal, hvor bilerne holder en gang om året.

Det skriver lokalpolitikeren Rolf Lindström (M) i et debatindlæg.

Lindström mener, det hele er en hetz. Og at den kommer fra mljøpartiet De Grønne. Her nægter man dog at have noget som helst med kommunens beslutning om at sende p-vagter ud til træffet.

Tværtimod hævner De Grønne, at man har diskuteret problematikken med de mange p-afgifter i byrådet.

Det ændrer bare ikke på, at flere svenske begivenheder med bilen i centrum de seneste år har blevet lagt ned af en afgiftsregn over gæsterne.

Det skete bl.a. som Boosted kunne fortælle også i forbindelse med Custom Motor Show i Jönköping. Her er de omkringliggende forretninger nemlig godt trætte af gæsterne.

Derfor skruede man i påsken 2025 p-afgiften op til mere end 2.000 kroner i timen.

BYD vil sælge enormt dyrt strøm fra 1.500 kW-ladere

Det går hurtigt. Til gengæld er det dyrt at lade fra BYD’s kommende hurtigeladere på 1.500 kW. Ladere som også er på vej til Danmark.

4,35 kroner eller 50 engelske pence.

Det er hvad BYD i ‘den ideelle verden’ vil sælge strømmen for pr. kWh, når den kinesiske bilgigant efter planen begynder at udrulle et netværk af ladestandere i England.

BYD’s såkaldte Flash Charger kan fylde en Z9 fra sub brandet Denza med strøm fra 10 til 70 procent på 5 minutter, lover kineserne. Men det bliver altså ikke ligefrem billigt.

I et interview med Autocar siger Bono Ge, der er landechef for BYD i England, at prisen på de 4,35 kroner da også er sat som et ‘mål i den idelle verden’.

Det er altså slet ikke sikkert, at BYD/Denza kan levere strøm til den pris. Bono Ge fortæller dog samtidig, at den engelske importør vil udstyre i hvert fald Denza-ejere med 18 måneder ‘gratis strøm’ via Flash Charge-netværket, når det engang bliver udrullet.

BYD går efter, at de første 3.000 ladestandere af den type skal sættes op rundt omkring i Europa i 2027. Det er dog ikke sikkert, at Danmark er med på vognen.

I hvert fald ikke i første omgang. Hos FDM advarer man direkte om, at det danske elnet slet ikke kan håndtere så kraftige ladestandere. Heller ikke selvom teknologien er på vej hertil.

Strømmen fra de hidtil uset kraftige ladestandere er da heller ikke ligefrem billig. I hvert fald ikke når man sammenligner med de danske priser.

Lynladning, der herhjemme er en effekt på 100 kW eller mere, koster eksempelvis 3,49 kroner hos Circle K,Q8, Uno X og Shell, mens Iointy tager 3,95 kroner pr. kW, og Clever presser prisen helt op på 5,89 kr.

En vigtig detalje er adgangen til ladestanderne. Der er ingen meldinger om, at BYD vil låse sit netværk. Det forventes derfor, at alle elbilejere kan bruge dem.

Faktisk siger Bono Ge, at man i England vil kunne køre med ‘andre priser’ til BYD-ejere. Ligesom Tesla gør på abonnementsbasis i Danmark. Spørgsmålet er, om det kan sætte gang i salget af mærket herhjemme.

Trods en milliardomsætning hos importøren giver den danske BYD-afdeling nemlig underskud. I 2025 måtte man også se til, mens mærket tabte markedsandele.


EU-land lukker motorvej helt ned – skal sprænges i luften

Lige ovre på den anden side af Øresund skal bilisterne tackle noget af et trafikos den kommende tid. I 14 dage lukkes en motorvej helt, fordi en bro skal sprænges.

Først meldte Østrig ud, at visse bilister skal holde sig fra visse veje for at undgå bøder. Så fortalte Holland, at man vil give bilister point for at undgå motorvejen.

Og nu stempler Sverige ind i sommerens trafikaos.

På E22 mellem Lund Södra og Lund Norra i byen Lund i det sydlige Sverige bliver motorvejen nemlig lukket helt af i 14 dage af august. Helt præcis mellem fredag 14. august og fredag 28. august.

Formålet? Ikke småting som huller i vejen i hvert fald. I stedet skal et større projekt øge både sikkerheden og kapaciteten på strækningen. En bro skal sprænges helt væk, en anden skal løftes og en tredje bro skal bygges for at forbinde en ny tilkørsel med resten af motorvejsnettet.

Myndighederne regner selv med store forsinkelser i trafikken i løbet af de 14 dage. Og det er ikke kun bilister, der skal forberede sig på længere rejsetid. Både gående og cyklister, der passerer under E22, skal flere steder finde andre veje, fordi der spærres helt af.

Trafikverket, der svarer til Vejdirekoratet herhjemme, har desuden fortalt, at det ikke er slut med de trafikale problemer, når arbejdet efter planen er udført i de sidste dage af august.

I lang tid efter det store ryk på de 14 dage vil vejarbejde langsruten betyder, at hastigheden på strækningen er sat markant ned. Det rammer også danskere, der har planer om en tur til Sverige i sommerferien.

Herhjemme er sommeren også højsæson for vejarbejde. Alene det at lægge ny asfalt på E20 Vestmotorvejen tager tre uger fra torsdag 13. august, meddeler Vejdirektoratet.

Nye tal afslører: 6 ud af 10 unge har ikke kørekort

Mens næsten 7 procent af de unge i Danmark står uden job, er udfordringen endnu større i Sverige, hvor 6 ud af 10 unge ikke har kørekort og derfor ikke søger et job.

Normalt vil Danmark gerne sammenligne sig med Sverige. Men en svensk udvikling er der næppe nogen, der ønsker sig hentet over Øresundsbroen.

Ifølge en ny opgørelse fra Q8 står 6 ud af 10 unge, der søger job i Sverige, nemlig helt uden kørekort. Det skal sammenholdes med, at halvdelen af de job, de unge kan søge, kræver et kørekort.

Samtidig siger 7 ud af 10 unge, at de har opgivet at søge et job, fordi stillingen krævede, at de har et kørekort. Sverige har da også en af de absolut højeste arbejdsløshedsprocenter blandt unge i øjeblikket.

Godt 126.000 unge svenskere står uden for arbejdsmarkedet. Til sammenligning er det samme tilfældet for 45.000 unge i Danmark. Det er 12,9 procent.

Hvilket dog stadig er et godt stykke under de 15,1 procent, som er gennemsnittet i hele EU.

– Kørekort er blevet et arbejdsmarkedsproblem.

For mange unge handler det i praksis om, hvorvidt de kan søge et job eller ej. Det risikerer at udelukke unge fra arbejdsmarkedet, siger Karin Eriksson , administrerende direktør for OKQ8 i Sverige, i en pressemeddelelse.

Herhjemme er det dog næppe kørekortet, der står i vejen for de unges jobmuligheder. Faktisk viser tal fra Rigspolitiet, at hver tredje 17-årige har taget kørekort, siden den slags blev muligt i 2017.

Det er især i Midt- og Vestjylland, at det er populært blandt de unge at få kørekort. Og siden det blev lovligt for de 17-årige at køre uden ledsager i timerne mellem 05:00 og 20:00, er det at få kørekort kun blevet endnu mere populært herhjemme.

Det ændrer bare ikke på, at svenskerne – altså lige ovre på den anden side af Øresund – går i baglås, når arbejdsmarkedet kræver kørekort.

Ny Mitsubishi Eclipse er en Nissan i forklædning – genopstår som elbil

Mitsubishi Eclipse er tilbage efter 12 år fravær. Væk er coupéformerne. I stedet er der tale om en Nissan Leaf med andre for- og baglygter.

Der er ikke meget Fast and Furious eller coupé-former over den nye Mitsubishi Eclipse Sportback.

Faktisk ligger det i navnet. Desuden er den Eclipse, der lige om lidt sendes i masseproduktion, meget lidt af Mitsubishis eget værk. Mærket, der fortrød en tilbagetrækning fra Europa i 2022, har i stedet lånt Nissans teknik.

Den nye Eclipse er i virkeligheden en Nissan Leaf med andre forlygter og andet emblem. Nogenlunde samme træk som Nissan benytter sig af i den nye elektriske Micra, der teknisk set er identisk med Renault 5.

Den danske importør, Wismo Group, har endnu ikke sagt noget om en dansk lancering og eventuelle priser på Mitsubishi Eclipse Sportback EV.

Men Boosted forsøger at få en kommentar.

I USA, hvor Mitsubishi ruller den nye Eclipse ud til forhandlerne i løbet af sommeren eller efteråret, begynder priserne ved 204.000 danske kroner. Til sammenligning tager Nissan i Danmark 249.900 kroner for basismodellen af Leaf.

Mitsubishis udgave af den samme bil vil være udstyret med et 75 kWh stort batteri. Nok til en officiel rækkevidde på 487 kilometer på én opladning.

Herhjemme oplyser Nissan, at den identiske Leaf har en rækkevidde fra 445 til 622 kilometer alt afhængig af batteriets størrelse. Herhjemme er udgangspunktet dog et 52 kWh stort batteri. 75 kWh, som amerikanerne får standard, er ekstraudstyr i Danmark.

Ny Mitsubishi Eclipse er en Nissan i forklædning - genopstår som elbil
Foto: Mitsubishi

Dansk Formel 1-håb når udlandet – Det er 450 kilometer væk

0

Håbet om en Formel 1-bane lever mere end nogensinde før. Og nu har nyheden om Circuit of Denmark skabt overskrifter i land, der ikke længere har sådan en bane.

Den skal koste 3,8 milliarder kroner at anlægge. Til gengæld skal 100.000 tilskuere kunne se Formel 1-løb på Circuit of Denmark.

Det er i hvert fald planer.

Og nu skaber de planer overskrifter så langt væk som i Holland, der mister sin plads på kalderen efter 2026-sæsonen. Løbet på Zandvoort-banen plejede ellers at være det ‘nordligste punkt’ på hele Formel 1-kalenderen.

Men den plads kan om nogle år tilfalde Danmark, bemærker den hollandske del af Motorsport.com.

Zandvoort-anlægget ligger 450 kilometer væk fra Padborg.

Selve banen skal være en forlængelse af Padborg Park og strække sig over 6 kilometer med i alt 18 sving. Spørgsmålet er, hvor langt de danske planer når.

For selvom Aabenraa kommune, der fysisk skal lægge plads til banekomplekset, har gjort opmærksom på planerne om en nye racerbane herhjemme, er hverken byggetilladelser eller noget andet på plads.

I hvert fald ikke endnu. Men kommer det dertil, vil Danmark for første gang nogensinde skulle være vært for et officielt løb i motorsportens kongeklasse.

Tidligere i år fortalte forhenværende videnskabsminister Helge Sander (V), hvor tæt planerne om et gadeløb i København faktisk var på at blive til noget.

Planerne faldt dog sammen af flere årsager. Blandt andet fordi den daværende socialdemokratiske regering ikke ville støtte planerne økonomisk. Ifølge Helge Sander havde regeringen dog ikke noget decideret imod Formel 1 i Danmark.

For at blive til en Formel 1-bane kræver det, at Circuit of Denmark får en såkaldt FIA Grade 1-licens. Det er den højeste homologerings-kategori der overhovedet findes inden for motorsport.

Kun meget få baner kan i virkeligheden leve op til de krav, der dækker alt fra sikkerhed på området til infrastrukturen i området omkring banen, pitfaciliteter og selve banens design.

Greenpeace sænker fartgrænsen ulovligt – vil ikke fjerne klistermærker

25 steder i Tyskland har Greenpeace sat ulovlige klistermærker på farttavler. I protest over den tilladte hastighed nægter miljøorganisationen at fjerne dem igen.

De må ikke nærmer sig eller manipulere med skiltningen.

Alligevel har miljøorganisationen Greenpeace 25 steder i Tyskland manipuleret med en række farttavlerne på motorveje, så en forkert og lavere hastighed fremstår som det eneste tilladte.

Ifølge Top Gear nægter aktivisterne bag den ulovlig aktion at fjerne de mindst lige så ulovlige klistermærker og tildækninger af farttavlerne igen.

Den opgave, siger Greenpeace, må politiet tage sig af.

Helt konkret har aktivisterne dækkede 25 skilte på motorvej A4 nær Aachen til ulovligt. På steder, hvor bilisterne lovligt må køre 130 km/t, har aktivisterne ulovligt sat hastighed ned til 100 km/t.

Det sker angiveligt, fordi Greenpeace er vred over, at de tyske politikere ikke sænker hastigheden på landets motorvejsnet til netop 100 km/t.

Forbundsregeringen blokerer en gratis, yderst effektiv foranstaltning til at spare brændstof, beskytte klimaet og gøre vejene mere, lyder det fra aktivisterne.

Hvad den ulovlige skiltning får af konsekvenser for organisationen, er uvist. Men skulle en bøde komme på tale, er det ikke første gang, aktivisterne må til lommerne.

I Danmark fik organisationen så sent som i august en bøde på 360.000 kroner for ulovligt at have blokeret for en række russiske tankskibes vej gennem dansk farvand.

Den danske del af organisationen ankede efterfølgende bøden, som man fik af byretten i Svendborg. Ifølge Greenpeace var og er der tale om en ‘grotesk’ stor bøde for en ‘lovlig protest’.

EU-krav til nye biler fra 1. juli virker slet ikke

Fagredaktør hos norsk TV2 slagter en række sikkerhedssystemer, som EU forlanger indført i alle fabriksnye biler fra juli 2026. Systemerne virker slet ikke, lyder det.

Björn Eirik Loftås klager over, at nye EU-krav til biler ikke virker efter hensigten i hverdagen.

Den erfarne redaktør hos norsk TV2 advarer i en skarp klumme mod det obligatoriske træthedssystem, som snart rulles ud i alle nye biler i Europa.

Den 1. juli i år rammer et nyt regelsæt fra EU samtlige bilister i medlemslandene – herunder Danmark.

Det drejer sig om det såkaldte ADDW (Advanced Driver Distraction Warning)-system, der via avancerede sensorer i kabinen skal holde et vågent øje med førerens blik.

Hvis computeren registrerer, at man fjerner øjnene fra asfalten i et kort øjeblik, reagerer elektronikken prompte. Bilen udløser med det samme en intens og stressende biplyd for at få bilisten til at holde fokus på vejen.

Systemet fungerer dog utrolig dårligt i praksis, forklarer den norske redaktør i sin krasse kritik.

Hvor følsomt systemet er, svinger helt vildt alt efter bilmærke, og lydene er på ingen måde strømlinede.

– Systemerne fungerer simpelthen ikke efter hensigten. Følsomheden varierer meget fra bil til bil, og advarselslydene er på ingen måde standardiserede.

– Nogle biler laver en lyd, der næsten ikke er hørbar, mens andre skruer ned for lydstyrken på stereoanlægget og advarer med en intensitet, der får dig til at hoppe i sædet, skriver Björn Eirik Loftås.

Euro NCAP er enig i kritikken

En undersøgelse fra det britiske analysebureau Thatcham Research bekræfter de massive problemer med den nye teknologi.

Hele 25 procent af alle bilister slukker aktivt for de irriterende assistenter under kørslen, fordi lydene skaber konstant irritation.

– Så udgør man hurtigt en betydeligt større trafikfare, end hvis man kørte i en bil uden disse førerassistentsystemer, påpeger Loftås.

Den uafhængige crashsikkerhedsorganisation Euro NCAP erklærer sig fuldstændig enig i den hårde kritik af reglerne.

Organisationen vurderer, at systemet er alt for følsomt, når man blot betjener radioen eller klimaanlægget.

De europæiske trafikmyndigheder bør derfor hurtigst muligt give bilproducenterne klare retningslinjer for en simpel deaktivering. En nem løsning med en fysisk knap eller et enkelt tryk på skærmen vil være den mest optimale vej frem.

– Europæiske trafikmyndigheder bør give bilproducenter retningslinjer for, hvordan advarselslydene kan deaktiveres.

– Det bør være så enkelt som muligt. En fysisk knap eller et enkelt tryk på skærmen er optimalt, fortsætter den norske redaktør.

Nissan og Renault indfører smarte hurtigknapper

Nogle bilmnærker som Renault, Fiat og Nissan har heldigvis lyttet til de mange frustrerede meldinger fra forbrugerne.

I en test af den nye elektriske Nissan Micra roser Boosted netop en fysisk trykknap til formålet.

– Her har konkurrenterne noget at lære, lyder den afsluttende konklusion fra Björn Eirik Loftås.

Utilfredsheden med de mange tvungne sikkerhedssystemer deles i høj grad også af de danske bilister.

Boosted-læseren Bjarne Woetmann fortæller således, at han overvejer at skille sig af med sin nyere Suzuki Swift af samme årsag.

Den indbyggede hastighedsadvarsel i hans bil bipper konstant. For det skal advare, lige så snart bilen kører én kilometer i timen for hurtigt.

Systemet er samtidig så kompliceret at deaktivere i menuerne, at det fuldstændig ødelægger glæden bag rattet.

Regler gør biler dyrere – VW er de første der hæver prisen

0

Den 29. november træder en række nye emissionsregler i EU i kraft. Det gør bilerne dyrere, og der er kun ét sted, bilmærkerne kan hente pengene.

Den 29. november træder de nye emissionsregler kaldet Euro 7-regler i kraft.

Som Boosted allerede har kunnet fortælle, vil det gøre biler dyrere, fordi der er flere krav, bilmærkerne skal leve op til.

Det gælder bl.a. partikelforurening fra dæk og bremseskiver. Og nu slår de første prisstigninger igennem.

De første til at hæve prisen er ifølge branchemediet Automobilwoche Volkswagen, som i første omgang hæver priserne hjemme i Tyskland.

Fra næste modelår – altså 2027-årgang af biler – som lanceres allerede 1. juli 2026 – stiger prisen med hvad der svarer til 3.000 kroner for den nuværende Tiguan.

Franske L’Automobile forudser, at endnu flere bilmærker vil følge Volkswagens eksempel. Boosted har i den forbindelse spurgt Volkswagen i Danmark, om man planlægger prisstigninger som i Tyskland.

I en skriftlig kommentar svarer presseansvarlig for VW i Danmark, Thomas Hjortshøj, at prisstigninger ikke er noget, importøren er bekendt med på nuværende tidspunkt.

Før reglerne blev vedtaget advarede bilindustrien – herunder Volkswagen i Tyskland – om at prisen på nye biler ville stige voldsomt. Især nogle biler ville sige med op mod 38.000 kroner, lød det.

Nu viser den reelle prisstigning sig at ligge omkring 1.700 og 4.000 danske kroner. Det fulde billede får vi dog først, når flere bilmærker begynder at justere deres priser.

Det er dog ikke kun benzinbiler som Tiguan, der stiger i pris. Reglen om partikelforurening kan elbilerne ikke køre uden om. Det samme gælder en række lavere grænseværdier for spredningen af mikroplast og tungmetaller.

EU stiller ikke specifkke krav til, hvordan bilmærkerne skal holde sig under grænseværdierne. Men flere branchefolk- og analytikere har allerede peget på, at Euro 7-reglerne betyder prisstigninger.

Og nu har vi altså det første, konkrete bevis. Tiguan, som VW regner med er mærkets sidste benzinbil nogensinde, koster i øvrigt fra 534.000 kroner på danske plader.

Til sammenligning kan man få en elektrisk Volkswagen ID.4 fra 339.000 kroner. Alt sammen fordi de danske afgiftsregler favoriserer elbilerne.

Android Auto retter Google Maps’ mest irriterende fejl

0

Android Auto er for mange bilister blevet uundværlig, selvom flere bilmærker siger, at funktionen slet ikke bruges. Nu retter Google en af appens mest irriterende fejl.

Hvis du bruger Android Auto ved du også, hvor irriterende dele af Google Maps funktionen kan være.

Men nu er det – måske – slut. Med den seneste opdatering til appen har Google rettet op, hvordan trafikadvarsler ser ud. Før opdateringen fyldte advarselsfunktionen, der er hentet fra søsterappen Waze, gansk meget af skærmen.

For at få pladsen tilbage skal bilister klikke ‘ja’ eller ‘nej’ om en fare som uheld eller vejarbejde længere fremme stadig er aktuelt.

Man kan dog også vælge at klikke advarslen væk. Og sådan er det stadig. Men nu er den plads, advarslerne optager på skærmen, gjort meget mindre.

Advarselsvinduet er nu rykket op lige under det forventede ankomsttidspunkt. Hvis bilisten ikke gør noget inden for et par sekunder, efter advarslen dukker op, forsvinder den af sig selv.

Det er dog ikke alle bilister, der vil bemærke eller se lige stor forskel. Ifølge 9to5Google har Google allerede tilpasset advarselsfunktionen i Android Auto der bruges på lodrette skærme.

Det er på de ofte mere kompakte – og mindre – vandrette skærme, der eksempelvis findes i den nye Nissan Micra – at oplevelsen burde være bedre.

Flytningen af trafikvarslingerne er dog kun begyndelsen på den større overhaling, Android Auto står over for. Android Auto 17 er nemlig på vej ud til appens mange millioner af brugere.

Det betyder, at Google gradvist udruller AI-assistenten Gemini, en lydfunktion der understøtter Dolby Atmos og forskellige typer af videoafspilling mens bilen holder stille. Eksempelvis Youtube.

Det er dog ikke alle bilkoncerner og deres mærker, der tror på hverken Apple Carplay eller Android Auto. I oktober 2025 meddelte fire bilmærker samtidig, at de fjerner begge apps fra alle deres biler.

Det betyder, at funktionen forsvinder alt i 40 bilmodeller som lige nu er i produktion.

Dansk autogigant flytter hele hovedkontoret

0

Den danskejede autogrossist au2parts rykker ind på Sundsholmen i Aalborg efter markant millionvækst. Det tildigere hovedkontor er lejet ud til en Løvens Hule-deltager.

Den danskejede autogrossist au2parts har fart på væksten, der skal tælles i millioner af kroner.

Så det nu tidligere hovedkontor er blevet for småt.

Det nye domicil rummer knap 4.500 kvadratmeter på Sundsholmen 14 er mer end en fordobling af den plads, firmaet havde til rådighed før. Og det har været nødvendigt, mener regionschef Peter Pape.

– Købet af en ny, større ejendom i Aalborg hænger sammen med en årrække med flot vækst i Nordjylland, og nu er det begyndt at knibe med pladsen.

– Købet er derfor både med henblik på nutid og fremtid, og investeringen skal sikre kapacitet til fortsat vækst.

– For at kunne følge med efterspørgslen og holde fast i vores serviceniveau, har det været nødvendigt at tænke større og flytte ind i nye lokaler, der kan rumme os og vores rejse, lyder det i en kommentar sendt til Boosted.

Flytningen sætter samtidig skub i anden lokal succeshistorie, som mange danskere formentlig vil nikke genkendende til fra TV. Det hidtidige hovedkontor på Skjernvej bliver overtaget af virksomheden Bland Selv Frø.

Firmaet blev landskendt i sæson ni af iværksætterprogrammet Løvens Hule, hvor investoren Morten Larsen lagde 300.000 kroner for 15 procent af selskabet.

De nye lejere rykker officielt ind på ejendommen den 1. september 2026.

Det er ikke første gang, Boosted kan give et indblik i den plads bilindustrien bruger i Danmark.

I 2024 talte Boosted med den ejendomsmælger, som udlejede Fisker Inc.’s forretning i Danmark efter bilmærkets konkurs samme år.

I dag er den i alt 3.177 kvardatmeter store ejendom med bl.a. 1.800 kvadratmeter salgslokaler stadig ikke lejet ud. 

Tyskland stopper den frie hastighed på Autobahn

Tyske myndigheder indfører en fast grænse på 120 km/t på flere strækninger i sommervarmen. Overtrædelser udløser øjeblikkeligt kørselsforbud.

Tyskland stopper den frie hastighed på Autobahn på flere populære strækninger for at beskytte ferieglade bilister mod livsfarlige asfaltskader.

Den markante opbremsning i den ellers ubegrænsede fart skyldes en akut og alvorlig sikkerhedsrisiko på de tyske motorveje under sommerens hedebølger.

Det vurderer myndighederne.

Det reelle problem skal ifølge det tyske svar på FDM, ADAC, findes i de gamle og slidte veje, som oprindeligt blev anlagt i løbet af 1980’erne.

Når den ekstreme sommervarme for alvor rammer asfalten, begynder de massive plader af beton under overfladen at udvide sig voldsomt under overfladen.

Hvis det indre pres i underlaget bliver alt for stort, presses pladerne pludselig opad gennem asfalt med voldsom kraft. Det kan få vejbanerne til at slå revner.

At ramme en af de opståede betonforhindringer med høj fart udgør en ekstrem risiko for dækeksplosioner og andre ulykker. For almindelige personbiler bliver farten derfor konsekvent sænket på de mest udsatte steder.

Flere farlige strækninger skal kontrolleres

De opdaterede restriktioner rammer blandt andet motorvej A93 på strækningen syd for Regensburg, hvor asfalten ifølge myndighederne er i ‘kritisk tilstand’.

Hastighedsbegrænsningerne gælder ligeledes på A92 i retning mod storbyen München samt på udvalgte zoner i begge retninger mellem Freising-Süd og Freising-Ost.

For de almindelige personbiler lyder den absolutte maksimumhastighed på 120 kilometer i timen på de forskellige ruter. Der er dog fastsat endnu strengere og mere restriktive særregler for andre typer af trafikanter på vejen.

Hvis man kører afsted med en trailer eller trækker en campingvogn efter bilen, skal man indstille sig på lavere hastigheder.

Her dikterer den tyske lovgivning en grænse på 100 eller 80 kilometer i timen alt efter køretøjets specifikke godkendelse.

For motorcyklister er sommervirkeligheden imidlertid endnu mere stram og markant i de varme måneder. Mellem maj og september tvinges de tohjulede ned på blot 80 kilometer i timen grundet risikoen for ulykker.

Enhver, som vælger at blæse på de nye hastighedsgrænser, kan roligt forvente en klækkelig straf i form af store bøder. Desuden risikerer fartbøller en frakendelse af kørekortet, som træder i kraft med øjeblikkelig virkning.

Kørselsforbuddet vil dog kun gælde i Tyskland. Som Boosted omvendt har kunnet fortælle, er EU på vej med et regelsæt, som tager kørekortet fra bilister i samtlige EU-lande, hvis de mister føreretten i ét medlemsland.

Kina vil sætte en stopper for “fede” elbiler

0

Vægten skal ned, forbruget samme vej. Det er tanken bag et nyt regelsæt, som den kinesiske bilindustri har kørt efter siden 1. januar 2026.

Kineserne skal have slankere elbiler, der kører længere på en opladning.

Det er i hvert fald tanken bag et nyt regelsæt, som det kommunistiske styre i Bejing 1. januar i år lagde ned over bilindustrien.

Lovændringen kommer på baggrund af de kinesiske bilers vægt. I 2024 vejede en bil i Kina i gennemsnit 1.704 kilo. Det er 30 procent mere end i 2012.

Vægten gør dog intet godt for bilernes forbrug. Faktisk svært imod, så nu prøver styret i Bejing at regulere sig til et vægttab i bilindustrien. Ifølge den kinesiske statslige tv-station CCTV er der indført en række forbrugsgrænser.

Det betyder, at samtlige, nye elbiler i Kina efter den dato skal leve op til en vis energigrænsen. For eksempel skal elbiler, der vejer 2 ton, kunne klare et snit forbrug på 15,1 kWh pr. 100 kilometer efter kinesernes egen CLTC-standard.

Kravene til energiforbruget skal gøre det mindre attraktivt for kinesiske bilmærker bare at udstyre deres biler med stadigt større batteripakker for at løse problemet med den faldende rækkevidde i tungere biler.

Fra nu af skal kineserne på helt andre måder end før taget hensyn til lettere materialer, bedre aerodynamik og mere effektive drivlinjer. Og det hele på én gang.

Spørgsmålet er, om kineserne tager samme tankegang og regelsæt med sig til Europa. Senest har Boosted kunnet fortælle, at en bilkoncern ejet af den kinesiske stat er på vej ind på Nissans bilfabrik i England.

Ford bekræfter – Fiesta genopstår som elbil

0

Det er ikke længere noget, Ford skjuler. Fiesta genopstår som elbiler. Og det bliver med hjælp fra Renault på en platform der alleredes deles med Nissan.

Renault 5, Alpine 290, Nissan Micra og nu Ford Fiesta.

I hvert fald lige om lidt. I et nyt interview bekræfter Christian Weingartner, der er produktchef for Ford i Europa, at Fiesta gør comeback som elbil.

Nyheden – der faktisk ikke er så ny igen – kommer 3 år efter, at Ford ellers lagde Fiesta-modellen i graven. Ford har frigivet elbilens præcise navn endnu.

Derfor ved vi heller ikke, om modelbetegnelser som ST eller RS som på Ford Focus genopstår, men meget tyder på det. Ford går nemlig efter, at det skal være en ‘sportlig elbil’.

– For at være troværdig og autentisk, skal der være en eller anden form for performance-serie i vores modelprogram.

– Det er noget, vi simpelthen er nødt til at have, siger Christian Weingartner til Auto Express.

Endnu mere tyder på, at en kommende ‘potent’ udgave af den nye Fiesta (som måske skal kaldes ST, red.) vil bygge på den samme teknik, som Renault-koncernen bruger i Alpine A290.

En bil – og et mærke – som netop er lanceret i Danmark. Bilen har 215 hestekræfter. Hvilket er præcis det samme som den sidste benzindrevne Fiesta ST.

Ford – eller skulle man måske sige Renault – har endda lavet platformen sådan, at bilen også kan udstyres med firehjulstræk. Alle de nuværende modeller trækker dog kun på forhjulene.

Selv siger Ford, at den næste Fiesta vil være på markedet i 2028. Spørgsmålet er så, hvor meget længere fremme Renault vil være med teknikken i Renault 5.

Franskmændene har dog allerede sagt, at man går efter at holde platformen i live i mange år endnu. Og det uden de alt for store ændringer.

Tyskland skjuler 70 kilometer af Hilters Autobahn-asfalt

Et sted i Tyskland kan man snuble over 70 kilometer autobahn, som landet aldrig fik gjort færdig. Strækningen var Adolf Hilters idé – i dag er det mest blevet til græs.

Det meste er skjul af græs.

Men lige under den bevoksning ligger 70 kilometer Autobahn-asfalt, som aldrig blev bygget færdig, selvom Nazityskland gik i gang med projektet i 1937.

Ifølge regeringstoppen i Berlin manglede man en motorvejsstrækning mellem Bad Hersfeld i Hessen og Würzburg i Bayern. I den lille by Schonderfeld blev der endda opført en række betonsløjer, som skulle understøtte en motorvejsbro.

Arbejdet gik dog i stå i september 1939 med indledningen af Andens Verdenskrig.

Det var meningen, at det hele skulle genoptages, når nazisterne havde vundet krigen. Så langt nåede de bare aldrig, da ideologien døde med diktatoren Adolf Hilter selvmord i april 1945.

Siden tog hverken det ene eller det andet delte Tyskland projektet op. Og der blev ikke gjort noget ved det i forbindelse med genforeningen i 1990.

I dag er kun ruinerne af det første arbejde tilbage. Rute 46 – eller Strecke 46 – står tilbage som en spøgelsesstrækning fra fortiden, som nu mest er udflugtsmål for turister og andre nysgerrige sjæle.

Debatten om Autobahn stopper dog ikke ved ruinerne. For det, som det tyske motorvejsnet er mest kendt for, vil er nemlig til konstant debat.

Senest har en meningsmål vist, at 60 procent af tyskerne faktisk er for at forbyde den frie hastighed, som vejene ellers har været kendt for siden 1953.

Herhjemme er vi langt fra at have fri hastighed. Alligevel diskuterer både politikere og privatpersoner, om hastigheden skal sættes yderligere ned.

I Odense vil byrådet eksempelvis have lov til at sætte hastigheden på den del af motorvejen, der går rundt om byen, ned til 90 kilometer i timen.

Noget den nu tidligere SVM-regering med transportminister Thomas Danielsen (V) dog afviste blankt.

Verdenspremiere til Le Mans: BMW M Concept Neue Klasse

0

BMW M Concept Neue Klasse får verdenspremiere ved 24-timersløbet på Le Mans og viser vejen mod mærkets elektriske fremtid.

BMW M bruger årets 24-timersløb på Le Mans til at vise, hvor performance-afdelingen er på vej hen. Her får BMW M Concept Neue Klasse verdenspremiere, og konceptbilen skal give et klart signal om fremtidens fuldelektriske M-modeller.

Konceptet bygger på idéen “Born on the racetrack. Made for the streets.” Derfor er det heller ikke tilfældigt, at bilen vises frem netop på Le Mans, hvor BMW M Hybrid V8 i år deltager i Hypercar-klassen med blandt andre Kevin Magnussen bag rattet.

Designet er udviklet omkring performance. Karrosseriet har kraftige proportioner, skarpe linjer og tydelige motorsportsreferencer. BMW nævner blandt andet M-specifik aerodynamik, sidespejle, trimaran-inspirerede kofangere og tredimensionelle Track Lights.

Verdenspremiere til Le Mans: BMW M Concept Neue Klasse
Foto: BMW

Elbil med racing-look

Bagenden får en markant ducktail-spoiler, som skal øge downforce på bagakslen. Den nye farve Monza Red skal samtidig trække tråde til BMW M og motorsport. Fronten får den karakteristiske shark nose samt nye M Yellow Lights med klar reference til GT-racing.

Kabinen er skåret ned til det væsentlige og bygget omkring føreren. Fire nyudviklede formstøbte sæder, røde H-seler, Merino-læder i BMW M-farver og sort nubucklæder skal give bilen en både rå og eksklusiv atmosfære.

BMW bruger også naturfibermaterialer i kabinen. Det skal både sænke vægten og give konceptet et mere moderne udtryk. Fokus er altså ikke kun på luksus, men også på funktion og vægtbesparelse.

Verdenspremiere til Le Mans: BMW M Concept Neue Klasse
Foto: BMW

Fire elmotorer og over 100 kWh

Teknisk peger konceptbilen direkte mod kommende elektriske M-modeller. BMW M eDrive bygger på Neue Klasses Gen6-teknologi og kombinerer fire elmotorer med BMW M Dynamic Performance Control. Systemet er integreret i den højtydende computer, som BMW kalder Heart of Joy.

Drivlinjen kan styre både kræfter og bremser individuelt ved hvert hjul. Det skal give nye muligheder for køredynamik, regenerering, trækkraft og sikkerhed. Ifølge BMW betyder det også en meget direkte respons, både på bane og vej.

Højvoltsbatteriet er på over 100 kWh og får 800 volt-teknologi til hurtigere opladning. Batteriet fungerer samtidig som en strukturel del af bilen, hvilket skal øge karrosseriets stivhed og forbedre køreegenskaberne.

BMW M Concept Neue Klasse er stadig en konceptbil, og der findes derfor ingen officielle forbrugstal. Efter verdenspremieren på Le Mans sendes bilen videre til biludstillingen AURORA i Båstad i Sverige, hvor den kan opleves fra 26. til 28. juni.

Verdenspremiere til Le Mans: BMW M Concept Neue Klasse
Foto:
Verdenspremiere til Le Mans: BMW M Concept Neue Klasse
Foto: BMW

VW lokker med billig leasing på ID.3 – men der er visse krav

0

Volkswagen lancerer den nye ID.3 Neo med privatleasing fra 2.295 kr. om måneden. Men det kræver en solid udbetaling.

Volkswagen skruer nu op for leasingkampen i elbilklassen. Den nye ID.3 Neo kan privatleases fra 2.295 kr. om måneden, og det gør den opdaterede elbil mere interessant i et marked, hvor priserne konstant presses. Den lave ydelse kræver dog en førstegangsydelse på 30.000 kr., 48 måneders løbetid og blot 10.000 kilometer om året.

ID.3 var en af de vigtigste biler i Volkswagens elektriske omstilling, men modellen har også fået kritik for blandt andet betjening og kabinekvalitet. Med ID.3 Neo forsøger Volkswagen at rette op på netop det. Bilen får nyt design, et helt nyt interiør og mere effektive drivlinjer.

Udvendigt følger ID.3 Neo Volkswagens nye Pure Positive-design, som også præger kommende modeller som ID. Polo og ID. Cross. Fronten er ændret med ny kofanger og ny forlygtesektion, så bilen passer bedre ind i næste generation af ID.-modeller. Kabinen er dog der, hvor de største ændringer findes.

VW lokker med billig leasing på ID.3 - men der er visse krav
Foto: Volkswagen Danmark

Fysiske knapper vender tilbage

Volkswagen oplyser, at interiøret er komplet nyt og kun deler dørhåndtagene med forgængeren. Kvalitetsoplevelsen skal være løftet, og bilen får et nyt multifunktionsrat med tydelige knapper. Derudover får midterkonsollen fysiske knapper, hvilket mange ID.3-ejere og bilkøbere har efterspurgt.

De digitale skærme får skarpere grafik og mere intuitive menuer. Volkswagen har også lagt en lille nostalgisk detalje ind i bilen. En retro-view-funktion kan ændre instrumenteringen, så den ligner analoge ure fra en Golf fra starten af 1980’erne.

Den billigste leasingudgave hedder ID.3 Neo Trend og får 50 kWh-batteri, 170 hk og op til 415 kilometers rækkevidde. Vælger man lavere førstegangsydelse, stiger den månedlige ydelse. Med 15.000 kr. i førstegangsydelse koster Trend 2.695 kr. om måneden, mens 5.000 kr. i førstegangsydelse sender ydelsen op på 3.295 kr.

VW lokker med billig leasing på ID.3 - men der er visse krav
Foto: Volkswagen Danmark

Op til 626 km rækkevidde

ID.3 Neo tilbydes med batterier på 50, 58 og 79 kWh. Motorprogrammet spænder fra 170 til 231 hk. Den længst kørende version får 79 kWh-batteri, 231 hk og en rækkevidde på op til 626 kilometer.

En ID.3 Neo Life med 79 kWh-batteri kan privatleases fra 2.995 kr. om måneden med 30.000 kr. i førstegangsydelse. Med 15.000 kr. i førstegangsydelse stiger ydelsen til 3.395 kr. om måneden. Det samme gælder, hvis man vælger Style-versionen med 58 kWh-batteri.

Life-udgaven har blandt andet 18 tommer alufælge, trådløs mobilopladning, to-zoners klimaanlæg, bakkamera og adaptiv fartpilot. Style lægger yderligere udstyr oveni med blandt andet LED Matrix-forlygter, ambientebelysning, nøglefri betjening, Topsport-Comfort-forsæder og navigation.

Den billigste ID.3 Neo koster samlet 140.760 kr. over leasingperioden. Beløbet er uden halvårlig CO2-ejerafgift, forsikring og strøm.

Volkswagen lokker altså med en lav månedlig ydelse, men som altid med privatleasing ligger en stor del af regnestykket i førstegangsydelsen og de samlede omkostninger over hele perioden.

Ingeniør kalder finsk batteri til elbiler for pyramidespil

Donut Labs’ efterhånden berygtede batteri til elbiler får stadig hård kritik. Nu kalder Ryan Hughes, der har en Ph.d. i ingeniørvidenskab, det ligefrem for pyramidespil.

Finske Donut Labs’ mirakelbatteri til elbiler er ikke andet end pyramidespil designet til at lokke penge ud af investorer.

Sådan forholder det sig i hvert fald hvis man spørger ingeniør Ryan Hughes.

Manden, der har en Ph.d. i selvsamme videnskab, hævder, at der reelt ikke er meget at komme efter i finnernes påstådede mirakel af et batteri.

– Jeg har fundet overvældende beviser for, at dette langt fra er, hvad de lovede.

– Alle de eksperter, jeg har talt med, bekræfter, at der er tale om en lithium-ion-celle, siger Hughes i en ny video på Youtube.

Og er der hold i det, slår det store revner i Donut Labs’ løfter. Finnerne hævder nemlig, at de som de første i verden er klar med et såkaldt solid state-batteri, der kan masseproduceres.

Batteriet, siger finnerne, skal give 1.600 kilometers rækkevidde, fungerer i alt fra minus 30 til plus 38 graders varme og holde til 100.000 opladninger.

Men ifølge Ryan Hughes er batteriet kun en del af problemet. Finnerne bruger ifølge ham den påstådede teknologi som et påskud for at lokke penge ud af investorer.

Samtidig skriver virksomheden i sig eget materiale, at det ‘endnu ikke er for sent at investere’. Ryan Hughes mener, at Donut Lab allerede har sikret sig pengene fra op mod 1.000 investorer eller omkring 180 millioner kroner.

– Hvis alt går efter planen, taler vi om et potentielt afkast på op til ti gange pengene på 12 til 18 måneder, siger Hughes med henvisning til en række brevet, Donut Lab har sendt ud til eksisterende og kommende investorer.

Ryan Hughes medgiver, at Donut Lab, som han er blevet rådet til ikke at kalde svindlere, har ‘bygget nogle imponerende batteripakker’. Men det er altså ikke solid state, mener han.

I stedet er der, siger han ud fra Donut Labs’ egne tal, tale om avancerede lithium-ion-teknologi. Noget de fleste elbiler allerede kører rundt med i dag.

Ryan Hughes er ikke den eneste, der offentligt har rejst tvivl om finnernes formåen.

Kinesiske BYD, der er en af verdens største batteriproducenterne, siger ligefrem, at det, finnerne hævder at have gang i, ikke kan lade sig gøre.


Aggressive bilister får deres egen radiokanal

De hænger i hornet og presser alle andre unødigt. Nu skal en ny radiokanal få aggressive bilister til at falde mere end, siger folkene bag.

Aggressive bilister er et stort problem i trafikken.

Så nu får den type en radiokanal at lytte til. Håbet er, at de tænder for radioen i stedet for at hænge i hornet og terrorisere andre på på vejene.

Det siger svenske Folksam der står bag radiokanalen, der er født ud af en undersøgelse om netop aggressive bilisters adfærd i trafikken.

– Aggressiv adfærd i trafikken er ikke kun en gene, det betyder også en øget risiko for at forårsage ulykker.

– Når en bilist bliver vred eller stresset, påvirkes både dømmekraft og reaktionstid, hvilket kan føre til farlige situationer, siger Folksams forskningschef Anders Kullgren.

Radiokanalen er digital – og kan altså modtages på DAB eller via nyere bilers internet-opkobling. Derfor kan den også høres af danske bilister, der har problemer med vreden bag rattet.

Folksam Carmony Radio er udviklet i samarbejde med en psykolog og en komponist. Alt, hvad kanalen sender ud er ifølge folkene bag baseret på forskning i, hvad der påvirker stressniveauet, fokus og det at kunne regulere følelser.

Den musik, som radioen sender, er desuden tilpasset trafikken i løbet af dagen. Lige fra myldretiden om morgnen til de små nattetimer, hvor vejene næsten er ødede.

– Vi undervurderer ofte, hvor meget vores følelser påvirker os i trafikken. Når stress og irritation tager over, forringes både dømmekraft og reaktionsevne.

– Det smarte ved musik er, at den kan påvirke os uden at vi behøver at foretage os noget aktivt, hvilket er præcis, hvad vi har brug for under stress, siger psykolog Björn Hedensjö.

Det er da heller ikke kun svenskerne, der har problemer med den såkaldte vejvrede. I 2025 viste en undersøgelse fra GF Fonden, at mere end halvdelen af alle danskere har oplevet den slags i trafikken.

Nogle fortæller, at de er blevet slået. Andre har kunnet nøjes med synet af en fuckfinger, mens atter andre har oplevet hasarderede overhaleringer og direkte farlig kørsel.