Teslas robottaxaer i Houston har overtrådt både spærrelinjer og hastighedsgrænser. Det har fået USA’s trafiksikkerhedsmyndighed til at reagere.
Teslas nye Robotaxi er allerede kommet i modvind. Under de første testkørsler med den selvkørende tjeneste brød flere af bilerne færdselsloven.
Det skete kun få timer efter, at de ambitiøse taxaer blev sluppet løs i Houston, Texas, søndag.
En af de selvkørende biler foretog en ulovlig manøvre. Den krydsede en spærrelinje og kørte over i den modsatte vognbane.
Optagelser indefra bilen viser, hvordan bilens computer febrilsk drejer på rattet umiddelbart før hændelsen.
En anden Tesla Robotaxi havde problemer med at overholde fartgrænsen. Bilen, som Sawyer Merritt sad, kørte 56 km/t.
Det skete kort efter, den havde passeret et skilt med en hastighedsgrænse på 48 kilometer i timen.
Testen i Houston omfatter i første omgang omkring 10 biler. Formålet er at indsamle data om teknologien i virkelige trafikale situationer.
For at overvåge bilerne er der både Tesla-personale på passagersædet og en fjernoperatør. De skal sikre, at alt forløber som planlagt.
NHTSA retter kritisk blik mod Tesla
Det varede ikke længe, før de amerikanske trafiksikkerhedsmyndigheder reagerede. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har noteret sig lovovertrædelserne.
Ifølge mediet Bloomberg kræver NHTSA nu en redegørelse fra Tesla. Myndigheden ønsker at forstå baggrunden for de farlige situationer.
Tesla skal forklare, hvorfor bilerne ikke overholder færdselsreglerne. Svarene vil være afgørende for den videre proces.
Det skriver Bloomberg.
Udover de konkrete hændelser er NHTSA også bekymret for teknologiens generelle robusthed.
Et specifikt spørgsmål omhandler bilernes kameraer. Myndigheden vil vide, hvordan systemet håndterer nedsat sigtbarhed i regn eller andet dårligt vejr.
Udfordringer for Teslas FSD-teknologi
Hændelserne i Houston rejser spørgsmål ved modenheden af Teslas FSD-system (Full Self-Driving). Det er netop den teknologi, som Robotaxi-tjenesten bygger på.
Selvom systemerne bliver mere avancerede, viser testene, at der fortsat er udfordringer. Overgangen fra kontrollerede testmiljøer til uforudsigelig bytrafik er kompleks.
De seneste fejl understreger vigtigheden af grundige tests og gradvis udrulning. Sikkerheden for både passagerer og andre trafikanter er den højeste prioritet.
Debatten om selvkørende teknologi er ikke ny. Nogle steder er bilerne endda helt blevet afvist. Eksempelvis i Stockholm, hvor Tesla har fået et klar nej til at teste bilerne på offentlig vej.
Bystyret i Stockholm mener nemlig, at bilerne er alt for farlige. Læs mere om den historie her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]