Kapløbet om robotaxier tager fart i 2026. Nye aktører i USA, Kina og Europa presser markedet, og eksperter forudser tusinddoblet vækst i softwareindtægter de næste 20 år.
Det globale ræs om selvkørende biler er for alvor i gang. 2025 markerer et gennembrud for robotaxier – altså biler, der kører helt uden fører – og ifølge analysehuset IDTechEx står branchen foran en teknologisk eksplosion den del af bilbranchen allerede i 2026.
I USA, Kina og Europa har de største bil- og teknologigiganter intensiveret kampen om at blive først med fuldt førerløse taxaer.
Tesla, Waymo og Baidu er allerede i drift med selvkørende tjenester, og i løbet af få år ventes flere hundrede tusinde robotaxier på gaden.
Tesla og Waymo fører an i USA
Waymo, der ejes af Google, er i dag den største spiller i USA. Firmaet kører allerede førerløse taxaer i byer som San Francisco, Los Angeles og Austin og samarbejder nu med både Uber og Lyft.
Tesla gik for alvor ind i markedet i sommeren 2025. Siden har selskabet udvidet sit robotaxi-område i Austin til 170 kvadratkilometer, og kunder kan nu bestille ture uden menneskelig fører i bilen.
Tesla lover, at teknologien snart kan skaleres globalt – men skeptikere mener, det stadig kræver tid og test.
Også Amazon-ejede Zoox og May Mobility har åbnet robotaxi-tjenester i år. Zoox’ køretøj er bygget helt fra bunden som en førerløs bil uden rat og pedaler, mens May Mobility bruger modificerede Toyota Sienna-minibusser.
Kina har taget føringen på antal køretøjer
I Kina er markedet endnu større. Baidus robotaxi-tjeneste, Apollo Go, opererer allerede i mere end 12 byer, herunder Beijing, Shanghai og Shenzhen, med over 1.000 selvkørende biler på gaden.
Flere kinesiske selskaber som Pony.ai, WeRide og Momenta tester lignende teknologi. IDTechEx vurderer, at Kina i 2046 vil stå for over halvdelen af verdens samlede softwareindtægter fra førerløse biler.
Baidu planlægger at eksportere Apollo Go til både Storbritannien og Tyskland i 2026, hvilket vil gøre Europa til næste slagmark i kampen om det selvkørende marked.
Europa sakker bagud
Selv om Europa endnu halter efter USA og Kina, begynder flere firmaer som Wayve i Storbritannien og Motor AI i Tyskland at markere sig. Ifølge IDTechEx ventes de første kommercielle førerløse robotaxier i Europa inden udgangen af årtiet.
Analytikere forudser, at softwareomsætningen fra selvkørende biler vil vokse over 1.000 gange frem mod 2046. USA ventes at stå for en fjerdedel af indtægterne, mens Kina vil dominere resten.
Teknologiræset handler dog ikke kun om transport, men også om data, sikkerhed og ejerskab af fremtidens mobilitet – og kampen er kun lige begyndt.

